فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/ویژگی فرش دستبافت گونه

ویژگی فرش دستبافت گونه

ویژگی فرش دستبافت گونه

ما در این مقاله سعی داریم درباره فرش های ماشینی دستبافت گونه مطالبی را بیان نماییم و شما می توانید با مطالعه آن درباره فرش های ماشینی دستبافت گونه اطلاعاتی را به دست بیاورید .
فرش ها جزء کالا های پر هزینه و مهم می باشند . بنابراین بهتر است که در انتخاب آ نها نهایت دقت را داشته باشید . زیرا بعد از انتخاب دیگر نمی توانید به راحتی آن ها را  تعویض کنید ، زیرا هزینه آن ها بالا می باشد . و به اعتقاد بسیاری از کارشناشناسان ، فرش ها در زیبایی خانه ها از اهمیت زیادی برخورد دار هستند . بنابراین بهتر است که در هنگام خرید فرش به رنگ و طرح آن دقت نمایید . تا بتوانید فرشی را انتخاب کنید که در روحیه شما تاثیر مثبتی می گذارد . فرش های ماشینی دارای شاخه های متنوعی می باشد که فرش های دست بافت گونه یکی از آن شاخه ها است . و به دلیلی داشتن رنگ و طرح های زیبا امروزه  بسیار مورد استقبال خریداران قرارگرفته است . 
شاید افراد زیادی وجود داشته باشند که با فرش های دست بافت گونه آشنایی ندارند و ممکن است  این سوال برایشان پیش بیاید که فرش های دستبافت گونه نسبت به  سایر فرش های ماشینی دارای چه برتری های می باشند ؟
ویژگی هایی که باعث تمایز فرش های دستبافت گونه با سایر فرش های ماشینی می شوند عبارتند از طرح ، ابعاد ، تعداد شانه ، تعداد تراکم و غیره که در ادامه درباره ی هر کدام توضیحاتی را بیان می کنیم .

 تاریخچه فرش های ماشینی
فرش ها در تمام دوره های زندگی بیشتر جزء وسایل مورد نیاز ضروری بوده است . برای این که از انسان ها در برابر سرما و سختی زمین محافطت کند . اولین زیراندازی که انسان های اولیه از آنها استفاده می کردند از پشم و پوست حیوانات از جمله حیوانات اهلی بوده است .  انسان ها پس از کسب کمالات توانستند نمد ببافند و از نمد به عنوان زیر انداز استفاده کنند . برای بافت نمد از الیاف ها طبیعی استفاده می کردند . بعد از نمد بافی با کمی پیشرفت توانستند گلیم ببافند . گلیم فرش علاوه بر این که به عنوان زیر اندازه استفاده می شود دارای فواید دیگری نیز بود انسان ها توانستند با استفاده از گلیم بافی سایر وسایل مانند جل اسب ، خازن ، نمکدان و غیره را نیز ببافند . بعد از گلیم نوع دیگری از زیرانداز ها بافته شده که  دارای مراحل پیچده تری بودند . به طوری که باید برای بافت آن ها از یک چارچوب به نام دار استفاده می کردند و تار و پود را بر روی آن بر هم می تنیدن تا یک زیرانداز تهیه کنند و نام آن را فرش دست بافت گذاشتند . بعد از فرش های دست بافت حدود سال 1350 فرش های ماشینی وارد ایران شد . با ورود فرش های ماشینی به دلیلی داشتن شباهت زیاد با فرش های دست بافت  و قیمت مناسب تر توانستن در بین مردم جای خود را باز کنند . اولین فرش های ماشینی دارای طرح های بسیار ساده ای بودند و مردم بیشتر به فرش های که شبیه فرش های دست بافت بودند علاقه داشتند . و امروز این نوع فرش ها در قالب فرش های دستبافت گونه به بازار عرض می شود . 

تعداد شانه و تعداد تراکم در فرش های دستبافت گونه
فرش های ماشینی دارای تعداد شانه و تعداد تراکم مختلفی می باشند که عبارتند از فرش های 700 شانه ، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه . که به فرش های 1000 و 1200 شانه فرش های دست بافت گونه گفته می شود . زیرا فرش های 1000 شانه و 1200 شانه دارای تعداد تراکم و شانه بالای می باشند و این باعث می شود که ریز بافت تر و ظریف تر باشند و به فرش های دست بافت بیشتر شبیه می باشند . و می توان نقشه و طرح های فرش های دستبافت را به راحتی بر روی آن ها پیاده کرد .   

ابعاد و طرح های فرش های دستبافت گونه
بیشتر طرح هایی که در فرش های دستبافت گونه بافته می شوند بر گرفته از فرش های دستبافت می باشد . برای مثال در فرش های دستبافت کاشان و اصفهان از ترنج و لچک استفاده می شود به همین دلیلی در فرش های دستبافت گونه نیز از طرح لچک و ترنج استفاده می کنند . طرح های فرش دستبافت گونه که از فرش های دستبافت نشات گرفته اند عبارتند از طرح افشان ، طرح حوض نقاشی ، طرح ترنج و غیره .
فرش های ماشینی دستبافت گونه مانند سایر فرش های ماشینی دارای اندازه های استاندار 12 متری ، 9 متری و 6 متری می باشند . اما قیمت فرش های دستبافت گونه نسبت به سایر فرش های ماشینی به دلیل تعداد شانه و تعداد تراکم بالا و همچنین ظرافت و زیبایی بیشتر بالا تر می باشد .

تفاوت گره در فرش های دستبافت با فرش های دستبافت گونه
در فرش های دستبافت گونه گره ها به شکل U به دور نخ ها پیچیده می شوند و به همین دلیل در آن ها در قسمت آهار از چسب استفاده می شود . و اگر به هردلیل این چسب ها از بین برود فرش استحکام خود را از دست می دهد . اما در فرش های دستبافت نخ ها را به دور چله ها گره می زنند . و با این کار باعث بالا رفتن استحکام فرش می شوند . و دیگری نیلزی به چسب در آن ها نیست .
برای بافت فرش های دستبافت گونه حتما باید از دستگا های به روز و مدرن استفاده شود زیرا دستگاه های بافنده قدیمی قادر به بافت فرش ها با این تعداد شانه نمی باشند همچنین برای بافت آن ها باید از الیاف های با کیفیت و دارای ضخات کم استفاده شود . فرش های دستبافت گونه نسبت به سایر فرش های ماشینی از ضخامت کمتری برخوردار می باشند این نوع از فرش ها بیشتر برای اتاق نشیمن و پذیرای مناسب می باشند . 

حتما بخوانید : قیمت فرش 1500 شانه

سپاس از توجه شما

Leave A Comment