فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/مقایسه ی فرش ماشینی با فرش دست بافت

مقایسه ی فرش ماشینی با فرش دست بافت

مقایسه ی فرش ماشینی با فرش دست بافت

هر فردی برای انتخاب فرش دارای معیاری های از قبیل قیمت فرش ، اندازه فرش ، جنس فرش و نوع فرش می باشد . و بر اساس این معیار ها می تواند دست بافت و یا ماشینی ر انتخاب نمایید . در زمان های قدیم در خانه ها فرش های دست بافت حرف اول را می زدند . و از نظر قیمت دارای ارزش بیشتر زیادی بودن به طوری که آن ها را می توان در رده طلا و اشیای گران قیمت قرار داد . بعضی از افراد از آن ها به عنوان پس اندازه نیز استفاده می کنند زیرا هر چه زمان به آن ها بخورد و کهنه تر شوند  ارزش آن ها نیز  بیشتر می شود . رنگهایی که در فرش های دستبافت بکار می رود نیز با گذشت زمان درخشان تر و شفاف تر می شود و این باعث می شود که زیبایی آنها چندین برابر شود . امروز با پیدایش فرش های ماشینی که دارای تنوع زیادی در رنگ  و طرح می باشند . و به دلیلی همین تنوع زیادی در رنگ و طرح و همچنینی قیمت بسیار مناسب توانسته اند بسیار مورد استقبال مردم قرار بگیرند . اما باید این نکته را نیز درباره فرش های دستبافت در نظر گرفت که فرش های دستبافت برخلاف قیمت بالایی که نسبت به فرش های ماشینی دارند از مزایایی نیز بر خوردار می باشند . و پرداخت قیمت بالا برای آن ها بعنوان پس اندازه در آینده برای تعدادی از افراد به صرفه می باشد . 

چند تفاوت مهم در فرش های دستبافت و فرش های ماشینی 
1. فرش های دستبافت هم از نمای دور و هم از نمای نزدیک دارای جلوه ی بسیار خوبی هستند . و به دلیلی استفاده از مواد اولیه طبیعی در آن دارای جذابیت نیز می باشد . اما در فرش های ماشینی تنها از دور دارای جلوه می باشند و نمای نردیک آن ها دارای جلوه چندانی نیست .
2. فرش های دستبافت تنها فرش های می باشند که با شستشو و پا خوردگی زیادی زیباییشان افزایش می یابد و چشم نوازی خود را از دست نمی دهند .  و دلیل آن الیاف و مواد اولیه طبیعی می باشد که در آن ها مورد استفاده قرار گرفته است . اما اگر فرش های ماشینی بیشتر شسته شوتد و پا خورده شوند حالت اولیه خود را از دست می دهند .
3. فرش های دستبافت در زمستان گرم و در تابستان سرد می باشند زیرا در آن ها از الیاف طبیعی استفاده شده است . اما فرش های ماشینی به دلیل استفاده از مواد اولیه مصنوعی چنین ویژگی ندارند . و در هر دو صورت سرد می باشند . و ممکن است باعث ایجاد و بروز برخی بیماری های پوستی و آلرژی نیز شوند .
4. در صورتی که فرش دستبافت را تمیز نگهدارید هیچ بیماری برای انسان به وجود نمی آورد و تنها مشکلی که در فرش های دستبافت ممکن است به وجود بیاید وجود حشره مضر بید است . این حشره برای انسان ها هیچ ضرری ندارد و تنها مشکلی که ایجاد می کند فرش را می خورند و باعث ناقص شدن آن می شوند . بید ها زمانی که فرش تمیز نشده باشد و بر روی آن گرد و خاک وجود داشته باشد به وجود می آید . 
5. در فرش های ماشینی به دلیل استفاده از الیاف های مصنوعی پرز های پلاستیکی وجود دارد و زمانی که بر روی آن ها عبور و مرور انجام می شود باعث می شود که حالت کهربا به وجود بیاید و در هوا معلق شوند و همچنین باعث بروز بیماری های پوستی و حساسیت های تنفسی می شود . بعضی از فرش های ماشینی ممکن است باعث بروز بیماری های از قبیل سوزش چشم و گلو ، خارش پوستی و سردرد های مزمن و غیره شوند .
6. فرش های ماشینی که از الیاف پلی استر در آن ها استفاده شده است باعث می شوند که کلسیم را به خود جذب کنند و باعث کاهش تراکم استخوان شوند . این کار باعث می شود که درد های استخوانی در افراد افزایش یابد . این نوع از فرش های ماشینی باعث بروز سایر بیماری های پوستی مانند اگزما نیز می شوند . بهتر است که از تماس مستقیم با این فرش ها جلوگیری شود . شما می توانید با پهن کرد ملافه بر روی آن ها از تماس مستقیم با آن ها جلوگیری کنید .
7. کودکان و افراد میانسال بشدت در برابر مواد شیمیایی و مصنوعی آسیب پذیر می باشند . بنابراین بهتر است که از تماس آن ها با فرش های ماشینی جلوگیری شود .
8. در فرش های ماشینی بر اثر تماس باعث به وجود آمدن الکتریسته ساکن می شوید و این الکتریسته ساکن باعث به وجد آمدن تغییر رنگ پوست ، التهاب پوست ، خارش و قلیایی شدن خون می شود .  اما در فرش ها دستبافت به دلیل استفاده از الیاف های طبیعی همچون پنبه ، ابریشم و پشم هیچ گاه الکتریسته ساکن در آن ها ایجاد نمی شود  .
 بهترین انتخاب بین فرش ها ماشینی و دستبافت فرش های دست بافت در برابر فرش های ماشینی دارای قیمت بسیار زیادی می باشند و دیدن این قیمت ها باعث می شود که هوش از سرما ببرد . و وجود این قیمت بسیار بالا دلیل مهمی خواهد بود تا مردم به سمت فرش های ماشینی بروند . اما باید این نکته را نیز در نظرگرفت که بعضی از فرش های دست بافت پشمی دارای قیمتی برابر با فرش های ماشینی  با کیفیت معمولی می باشند . و شاید این نوع از فرش های دستبافت سنگین تر و یا زمخت تر به نظر برسند اما دوام بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند .
استفاده از فرش های دست بافت نه تنها باعث می شود که قدردان هنر هنرمندان شوید بلکه به سلامت تان نیز کمک می کنید . فرش های ماشینی که در آن ها از الیاف های نایلونی استفاده شده باشد دارای استقامت و دوام بالایی می باشند نسبت به سایر فرش ها . فرش های ماشینی نیز  هستند که در آن ها ازالیاف های مصنوعی با کیفت بالا استفاده می شود و به گونه ای هستند که به آن ها فرش های دست بافت گونه گفته می شوند . بنابراین اگر قدرت خرید فرش های دست بافت را ندارید بهتر است از فرش های ماشینی با کیفیت استفاده نمایید .  

سپاس از توجه شما

Leave A Comment