فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/مراحل تولید فرش ماشینی

مراحل تولید فرش ماشینی

مراحل تولید فرش ماشینی

برای تولید فرش های ماشینی باید سه مرحله سپری شود که این سه مرحله عبارتند از ریسندگی ، بافندگی و تکمیل فرش ماشینی . برای تولید فرش های ماشینی در ابتدا رنگ مورد نظر را به الیاف های خام اضافه می کنند و سپس آن را به واحد ریسندگی می دهند . در مرحله ریسندگی الیاف هایی که رنگ شده اند را طی فرآیندی به الیاف هیت ست تبدیل می کنند از مهم ترین ویژگی های هیت ست کردن الیاف های می توان به بالک بیشتر یعنی کاهش میزان الیاف مصرفی در فرش، پفکی شدن ، کاهش پرزدهی و شبیه شده به فرش های دست بافت اشاره کرد . سپس آن را به واحد بافندگی می د هند . و در آخرین مرحله بعد از شیرنگ ، آهار زنی و بسته بندی آن را به واحد تکمیل منتقل می کنند . و سپس فرش را به بازار عرضه می کنند . در ادامه توضیحات بیشتری را درباره تولید فرش های ماشینی بیان می کنیم .

ریسندگی فرش های ماشینی
در قسمت ریسندگی الیاف مورد نیاز برای بافت فرش های ماشینی را تهیه می کنند . برای بافت فرش های ماشینی از سه نوع نخ استفاده می شود که عبارتند از نخ خاب یا نخ ریشه که می تواند از جنس پلی استر ، پلی پروپیلن و اکریلیک باشد ، نخ پود که از جنس جوت می باشد . نخ تار که از جنس پلی استر و یا پنبه است . نخ خاب حدود 28 در صد از فرش های ماشینی را تشکیل می دهد ، نخ پود حدود 12 درصد از فرش ماشینی را تشکیل می دهد و نخ تار حدود 6 درصد از آن را تشکیل می دهد . قیمت فرش های ماشینی بسته به نوع الیاف بکار رفته در آن و ذستگاه بافنده آن متغییر می باشد .

بافندگی فرش های ماشینی
برای بافت فرش های ماشینی و یا تابلو فرش های ماشینی از دستگاه های مختلفی استفاده می کنند که عبارتند از واندویل ، تکسیما ، شونهر ، ASR ، CRX ،VTR ، HCP. که می توان با آن ها فرش های ماشینی 1200 شانه، 700 شانه و 1000 شانه را با تعداد رنگ های متفاوت اعم از 8 رنگ ، 10 رنگ و 12 رنگ را بافت . دستگاه های فرش ماشینی برای بافت فرش از دو طرف کار استفاده می کنند که اصطلاحا به آن ها فرش های زیر و رو گفته می شود . این دو فرش زیر و رو به وسیله ی تیغ برش که در هنگام بافت همراه در حال حرکت می باشد برش داده می شوند و به این صورت از هم جدا می شوند .

تکمیل فرش : بعد از این که فرش با دستگاه بافندگی بافته شد . به صورت خام می باشد یعنی دارای زیبایی و براقیت نیست که در اصطلاح به آن رول می گویند . آن را به سالن تکمیل فرش منتقل می کنند در آن جا اگر در فرش ایرادی وجود داشته باشد توسط رفوگر ایراد بر طرف می شود و وارد مرحله بعد که افزا یش زیبایی ، دوام و کیفیت می باشد می شود در این مرحله پرسه آهار و تکمیل فرش آغاز می شود . در این مرحله به ترتیب مراحل زیر طی می شود .
رائینگ : رائینگ یک نوع دستگاه می باشد که وظیفه ی آن برش ، ضربه و مکیدن است . در این دستگاه فرش ها را به یکدیگر می دوزند و بعد از این که به وسیله ی مکنده گرد غبار و پرز آن ها گرفت شده وارد بخش آهار زنی می شوند .
شیرینگ یا پرداخت فرش : در قسمت پرداخت سطح قسمت هایی از خاب فرش که دارای پستی و بلندی است به وسیله ی تیغ هایی دقیق و با استفاده از کامپیوتر که دارای قابلیت تنظیم اندازه های هزار میلی متری می باشد برش زده می شوند و سطح فرش را براق ، یکنواخت و یک دست می کنند .
آهار زنی پشت فرش : در مرحله آهار زنی پشت فرش های ماشینی رول وارد دستگاه آهار می شود و در آن جا مواد مخصوصی را با استفاده از بخار آب و حرارت وارد خاب فرش می کنند و این مواد سطح پشت فرش را می پوشاند و باعث می شود که فرش دارای ساختار محکم و با دوام شود . دستگاه های آهار دارای دو نوع می باشند خشک و مرطوب . که در مرور زمان دستگاه های آهار مرطوب باعث شده اند که با استفاده از بخار آب به خاب نفوذ کنند و کیفیت فرش را بالا تر ببرند و به همین دلیلی مورد استقبال مردم قرار گرفته اند .
بررسی طول و عرض فرش های ماشینی : برای این که مرحله ی ریشه زنی و زیگزاگ به صورت تمیز و دقیق انجام گیر در این مرحله اطراف فرش های ماشینی را به وسیله ی دستگاه های مخصوصی برش می خورد تا برای مرحله لبه دوزی آماده شود .
ریشه زنی و لبه دوزی زیگزاگ : برای این که فرش های ماشینی دارای دوام بیشتر باشند در این مرحله فرش های توسط دستگاه زیگزاگ و ریشه دوزی می شوند . برای دوختن ریشه ها از بهترین الیاف که از نوع ابریشم می باشد استفاده می شود . ابتداد و انتهای فرش های را ریشه دوزی می کنند و کناره های آن را توسط رنگ هم زمینه ی فرش ماشینی زیگزاگ دوزی می کنند . این کار باعث می شود که فرش دارای ظاهر زیبا تر ی شود و همچنینی دوام آن را افزایش می دهد .
کنترل کیفیت فرش ماشینی : در این قسمت واحد کنترل و کیفیت تولید کننده فرش ماشینی با مجرب ترین کارشناسی که در اختیار دارد تمامی استاندارد سازی ها را به لحاظ ارتقاء کیفیت فرش ماشینی انجام می دهد .
رول و بسته بندی فرش های ماشینی : پس از واحد تکمیل فرش وارد این مرحله می شود در این مرحله تمامی محصولات رول و بسته می شوند و به انبار ارسال می گردند و آماده فروش و تحویل به مشتری می شوند .

فروش فرش ماشینی
در این قسمت فرش ها به فروش می رسند برای فروش فرش های ماشینی دو روش وجود دارد فروش به صورت فیزکی و فرش به صورت آنلاین در فروش به صورت آنلاین مشتری می تواند از تمامی محصولات دیدن نماید و آن ها را بایکدیگر مقایسه کند و در آخر فرش مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کند .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment