فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/فرش ماشینی در صنعت صادرات

فرش ماشینی در صنعت صادرات

فرش ماشینی در صنعت صادرات

صنعت فرش ماشینی در تار و پود زندگی و معیشتی مردم کاشان تنیده شده است . قالی بافی تنها هنری است که ضمن داشتن جنبه صددرصد هنری ، صنعتی پایه گذار برای اقتصاد خانواده و تجارت و همچنین صنعتی سودبخش می باشد . بدون شک شهر کاشان از زمانهای دور ، بازار فروش ایران در هر دو حالت سنتی و مدرن یکی از موثرترین بازارها در اقتصاد کشور بوده که با وسعتی کم نظیر از عمده ترین مرکز مبادلات و گسترش اقتصادی می باشد . از قرن هفدهم فرشهای کاشان به دلیل مرغوبیت و ظرافتش مشهور شد . و پس از آن که به تدریج دستگاههای بافندگی وارد کشور شد بافت سنتی جای خود را به بافت ماشینی داده و حتی در زمینه تولید فرش ماشینی به یکی از قطبهای این صنعت تبدیل گردید . به گفته یکی از دوستان که در نمایشگاههای اولیه واندویل در بلژیک شرکت کرده بود اروپاییان نام ” کاشان ” را جدای از نام ایران به عنوان مرکز تولید فرش ماشینی می دانند . در ادامه این مقاله به صورت کامل تاثیر فرش ماشینی در صنعت صادرات قرار داده شده است که می توانید آن را مشاهده کنید .

 

1- اشتغال صنعت فرش ماشینی کشور

بیش از 75 درصد از تولید ، سرمایه گذری و اشتغال صنعت فرش ماشینی کشور در منطقه کاشان و آران و بیدگل است و حدود دو سوم از جمعیت این شهرستانها از بخش صنعت امرار معاش می کنند . البته قرار گرفتن این میزان از یک صنعت در یک منطقه نوعی تهدید هم محسوب می شود . به دلیل اینکه اگر مشکلی در این صنعت پیش بیاید با چالش مواجه خواهیم شد . به نگاهی اجمالی به مشاغل خانوارهای کاشان می بینیم که شغل اکثر سرپرستان خانوارها بطور مستقیم یا غیر مستقیم به فرش ماشینی و صنایع مربوط می شود . با وجود صدها کارخانه در سطح منطقه از کاشان به عنوان شهری پویا و زنده می توان نام برد . کاشان در زمینه علمی همه ظرفیتهای لازم در زمینه فرش را دارد . در زمینه طراحی و رنگ آمیزی برجسته است و در همه مراحل تولیدی فرش ، چه دستباف و چه ماشینی  از حوزه انرژی ارزان قیمت و نیروی کار ماهر استفاده می کند . در ادامه نیز باید بیان داشت که محصولات فرش ماشینی به روز ترین صنعت در این شهرستان است .

 

2- تاثیر فرش ماشینی در صنعت صادرات

در بین صادرات غیر نفتی کشور ، فرش دستباف در سالهای گذشته و فرش ماشینی در سالهای اخیر همواره در مقام اول قرار داشته و سهمی بیش از 25 درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل داده است و البته فرش ماشینی به روز ترین صنعت در شهرستان کاشان است . وابستگی صنایع به بخش خصوصی از ویژگیهای بارز منطقه کاشان و آران و بیدگل است که با کمترین ظرفیت ، وضعیت اشتغالش بسیار زیادی را نیز فراهم ساخته است.

حتما بخوانید : دوخت چرم فرش ماشینی

سپاس از توجه شما

Leave A Comment