فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/روش های خانگی تمیز کردن فرش

روش های خانگی تمیز کردن فرش

روش های خانگی تمیز کردن فرش

همیشه ماه اسفند از زمان کودکی یاد آور خانه تکانی و نظافت خانه برای تمام مردم ایران می باشد . شوق شستن فرش در خانه و پهن کردن آن در کف حیاط  و دیدن فرش های رنگا رنگی که از دیوار خانه ها آوایزان بود در زمان های گذشته یاد آور رسیدن بهار بود . اما امروز دیگر از آن ها خبری نیست . امروز شستشوی فرش ها را قالی شویی ها انجام می دهند . اما ما می خواهیم در این مقاله روش های خانگی تمیز کردن فرش را بیان نماییم .

تمیز کردن و یا شستشو فرش ها در خانه
استفاده از سرکه و یا جوش شیرین : بیشتر لکه های و کثیفی ها را می توان با جوش شیرین و سرکه تمیز کرد. برای این که لکه ها و یا کثیفی را از روی فرش پاک کنید فقط کافی است که مقداری سرکه سفید را با جوش شیرین مخلوط کنید و روی لکه بریزید . و سپس آن را با دستمال تمیز ی که دارای قدرت جذب بالایی می باشد پاک کنید و سپس اجازه دهید که آن قسمت کاملا خشک شود و با جارو برقی باقی مانده های جوشی شیرین  را جمع نمایید . می توانید برای جا هایی که لکه بزرگ می باشد به تنهایی از جوش شیرین استفاده کنید . جوش شیرین را بر روی لکه بریزید و پس از نیم ساعت آن را با جار و برقی تمیز کنید

استفاده از نمک : برای تمیز کردن لکه و کثیفی بر روی فرش می توانید از مخلوط نمک و سرکه و یا نمک استفاده کنید . ابتدا سرکه و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاد . و سپس آن را بر روی لکه قرار دهید . و بگذارید که جذب فرش شود . و آن مکان را با دستمال مر طوب پاک کنید بعد از خشک شدن هم آن مکان را جارو برقی بکشید .

استفاده از بخار آب : برای تمیز کردن کثیفی و یا لکه می توانید از دستگاه های بخار شویی نیز استفاده کنید . در صورت امکان استفاده از مواد شوینده در آن بهتر است که از مخلوط آب و سرکه استفاده شود .

استفاده از پر اکسید هیدرو ژن
: برای از بین بردن لکه های پروتئین و یا خون بهتر است که از پر اکسید هیدروژن استفاده شود . با ریختن این ماده بر روی لکه خون و یا لکه های پروتئینی لکه ها از بین می روند . 

استفاده از زمین شویی : برای پاک کردن لکه و کثیفی از روی فرش می توانید از زمین شویی نیز استفاده کنید . به این صورت که 2 پیمانه جوش شیرین را با پودره بوره و  یک چهارم صابون مخطوط نمایید و به این ترکیب 10 تا 20 قطره اسانس معطر اضافه کنید . که بیشتر افراد از لیمو و اسطوخودوس استفاده می کنند . مواد را کاملا با یکدیگر مخلوط نمایید و سپس بر روی فرش اسپری کنید . و بعد یک پیمانه سرکه سفید را با یک چهارم آب گرم مخلوط نمایید و با استفاده از اسفنج آن را بر روی محلول قبلی که بر روی فرش اسپری کرده اید بکشد . و بگذارید که فرش خشک شود . بعد بر روی آن جار و برقی بکشید . 

استفاده از پودر ذرت : برای تمیز کردن لکه ها و کثیفی ها می توانید از پود ذرت نیز استفاده کنید شاید باورش برای شما سخت باشد اما امکان پذیر است . یک پیمان پودر ذرت را با یک دوم پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه بوره کاملا مخلوز نمایید و آن را بر روی لکه بپاشید وسپس با یک دستمال و یا اسفنج تمیز کنید . دیگر اثری از لکه نخواهد بود بعد از خشک شدن آن قسمت را جارو برقی بکشید تا کاملا تمیز شود .

روش های پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش در خانه
پاک کردن لکه های جدید : قبل از تمیز کردن فرش حتما آن را جارو کنید تا گرد و غبار نداشته باشد .لکه های که جدید بر روی فرش ایجاد شده است را با مقداری ماست تمیز کنید . به خصوص لکه های نسکافه و چایی را . بر روی مکانی که چایی و یا نسکافه ریخته شده است مقداری ماست میریزید و سپس با یک قاشق تمیز آن را بر می دارید . در صورت پاک نشدن این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه کامل از بین برود . و در آخر با یک دستمال خشک آن را تمیز کنید .

تمیز کردن لبه های فرش : برای تمیز کردن لبه های فرش از یک برس دستی استفاده کنید و در آخر جارو برقی بکشید . می توانید برای تمیز کردن لبه های فرش از مخلوط آب و پودر لباسشویی نیز استفاده کنید . و آن را با یک دستمال خشک نمایید . و در آخر در زیر آن یک دستمال سفید و یا کاغذ بگذارید تا رطوبت آن کاملا گرفته شود .

از بین بردن جایی وسایل سنگین : برای از بین بردن جایی وسایل سنگین مانند پایه های مبل می توانید یک تکه یخ را روی آن محل قرار دهید و بعد یک دستمال خشک بر روی بگذارید تا رطوبت آن گرفته شود و پرز های فرش به حالت اولیه خود بر گردد .

پاک کردن لکه شمع : برای پاک کردن لکه شمع ابتدا باید آن را با یک وسیله ی نوک تیز مثل چاقو بردارید و سپس بر روی لکه دستمال حوله ای و یا کاغذ روغنی قرار دهید  و اتویی که گرم شده است را روی آن بگذارید . این کا باعث می شود که پارافین باقی ملانده بر روی فرش جذب کاغذ شود .

پاک کردن مواد چرب از روی فرش : برای از بین بردن لکه های چرب مانند غیر  را باید با یک محلول غیر چرب که زود خشک نمی شود تمیز کرد . حلال را بر روی پنبه بریزید و بر روی لکه قرار دهید . این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا لکه  به صورت کامل از بین برود . در آخر نیز آن محل را با پارچه تمیز و مرطوب پاک نمایید .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment