فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/رتبه بندی فرش های ماشینی

رتبه بندی فرش های ماشینی

رتبه بندی فرش های ماشینی

امروزه فرش های ماشینی زیادی تولید و روانه بازار می شوند و این محصولات نیز مانند هر کالای دیگری رتبه بندی ها و درجه بندی های ویژه ای دارند که با توجه به این مشخصات در مورد آن ها می توان بهترین و مناسب ترین محصول مورد نیاز را با خیالی آسوده از لحاظ کیفیت آن ها انتخاب کرد . فرش های ماشینی را بیش تر از نظر بافت و کیفیت درجه بندی و رتبه بندی می کنند . قالی های ماشینی را به درجه یک ، دو و سه تقسیم می کنند که فرش های درجه یک ، کیفیت بالا تری نسبت به سایر قالیها دارند و صد در صد انتخاب آنها باعث پشیمانی شما نمی گردد . در بافت فرش های ماشینی درجه یک از نخ های تمام اکریلیک هیت ست شده استفاده می شود . هیت ست فرآیندی است که روی فرش انجام می گیرد و ویژگی های عالی را روی قالی اعمال می کند که از این ویژگی ها ؛ بالا رفتن کیفیت در فرش ماشینی ، دوام بالا و ماندگاری بسیار و عدم پرزدهی آنها از ویژه ترین شرایط است . قالی های ماشینی بافته شده وارد قسمت هایی می شود که آنها را پرداخت می کنند می شود و بافتشان یک دست و نرم می گردد . اگر پرداخت فرش به درستی صورت نپذیرد بافت آن به صورت سفت و راه راه شده و نخ های آن کوتاه و بلند و یکنواخت نیستند . این نوع فرش را درجه دو و اگر میزان معایب آن زیاد تر باشد به آن دسته از  فرش ها درجه 3 گفته می شود . در هنگام بافت قالی نیز ممکن است قسمتی از نخ پاره شود و در بافت فرش تو رفتگی بوجود بیاید که این محصول نیز درجه دو محسوب می شود . شما عزیزان در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید تا فرشی که سفارش می دهید درجه یک باشد . برای تشخیص آن می توانید دستتان را روی فرش بکشید ، اگر یک دست و بدون زبری بوده و نرمی و لطافت را در سطح آن حس کردید این فرش درجه یک است ، ولی اگر فرش دو رنگ و دارای تو رفتگی باشد و بوی نفت نیز بدهد این فرش جزو دسته درجه دو به حساب می آید . در کل می توان گفت ، در بازار فرش ماشینی را به 5 درجه کیفیت تقسیم می کنند که در ادامه این مقاله ما به بررسی و توضیحی کامل در این باره می پردازیم .

 

ویژگی فرش ماشینی درجه یک

از بارزترین و ویژه ترین خصوصیات یک فرش ماشینی درجه یک می توان به مواردی مانند ؛ کامل و بدون عیب و نقص بودن اندازه ی نقشه آن ، یکسان بودن ارتقاع سطح قالی ، خوب بودن زیر دست فرش ، عدم وجود تیغ خوردگی و بدون عیب و نقص بودن ریشه و زیگزاگ ها اشاره نمود . وجود نداشتن مواردی مانند خاب سوختگی و پارگی نخ خاب سرتا سری ، پارگی تار ، وصله ، کاهش یافتن خاب ، هرگونه پارگی و سوراخ ، روزدگی آهار و همچنین نخ خاب اضافی نیز در فرش های ماشینی درجه یک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که باید تک تک آن ها را مورد بررسی قرار دهید . سایر ویژگی هایی که در یک فرش درجه یک باید وجود داشته باشد علاوه بر موارد فوق که گفته شده عبارتند از ؛ اختلاف طول فرش در مقایسه با استاندارد نهایتا در حد 5 درصد ، وجود اختلاف ارتفاع خاب بین 10 درصد ، عدم وجود قلاب خوردگی در پشت فرش ، تطابق میزان آهار مصرفی در هر متر از قالی به میزان استانداردهای تعریف شده .

 

ویژگی فرش ماشینی درجه یک و نیم

برخی از ویژگی های فرش های ماشینی درجه یک و نیم باخصوصیات قالی های درجه یک مشابه هستند ، کامل و بدون نقص بودن اندازه نقشه ، نرم بودن زیر دست ، اختلاف طول قالی ، مطابق استاندار بودن مقدار آهار مصرفی در هر متر از فرش ، اختلاف در خاب سطح فرش تا ۲۰% و کسری خاب حداکثر ۳ میلی متر در فرش هایی با زمینه ساده و حداکثر 5 میلی متر در محصولاتی که زمینه ی طرح دار دارند . در نکته ی آخر در خصوص فرش ماشینی درجه یک و نیم که باید گفت در مورد اشتباهات طراحی می باشد ، هرگونه اشتباه طراحی در این رتبه تنها تا ۳ ردیف قابل پذیرش خواهد بود  .

 

ویژگی فرش ماشینی درجه دو

فرش های درجه دو علاوه بر داشتن تعدادی از ویژگی هایی که در خصوصیات قبلی گفته شد ، ویژگی هایی دارند که می توان گفت تیغ خوردگی های بسیار کم و ناچیز ، اختلاف ارتفاع خاب تا نهایتا 4 میلی متر می باشند که از بارز ترین آنها عبارتند از کم بودن جابه جایی های نقشه ، در لمس کردن زیر دست در حد قابل قبول هستند ، وجود رو زدگی آهار به میزان کم ، عیب و ایراد های اندکی در قسمت ریشه و زیگزاگ ها ، وجود رفو تا حداکثر 15 سانتی متر ، پارگی های نخ تا حد ۵ سانتی متر ، وجود خاب سوختگی های نا چیز و داشتن نخ اضافی . چند ویژگی دیگر فرش ماشینی درجه دو که در تشخیص رتبه بندی ها موثر است را نیز می توان به تفاوت ۱۰ درصدی طول فرش با نوع استاندارد آن ، حداکثر یک سانتی متر کسری خاب در عرض فرش و عدم یکنواختی ارتفاع خاب سطح قالی تا ۵۰ % دانست .

 

ویژگی فرش های ماشینی درجه سه

فرش های درجه سه تفاوت های بسیاری با درجه های بالاتر مانند درجه یک و یک ونیم دارند . از مهم ترین مشخصات فرش های ماشینی درجه سه می توان به مواردی مانند ؛ قابل قبول بودن زیر دست قالی ، وجود اختلاف ارتفاع خاب نهایتا تا ۴ میلی متر ، تیغ خوردگی های کم ، جابجایی های زیاد نقشه ، وجود بیش از هفت ردیف پارگی نخ خاب سر تا سری ، رفو شدگی بیش از ۱۵ سانتی متر ، وجود وصله اما در حد کم و ناچیز ، عیب و ایرادهای کم در قسمت ریشه و زیگزاگ ، وجود قلاب خوردگی در پشت فرش ، داشتن بیش از ۱۰ خط نخ خاب اضافی ، وجود رو زدگی آهار ، کسری خاب بیش تر از یک سانتی متر ، عدم یکنواختی ارتفاع خاب سطح قالی نهایتا تا 50 درصد اشاره نمود . نکته آخر که لازم است بدانید اشتباهات طراحی در فرش ماشینی درجه سه نمی توانند بیش تر از 6 ردیف باشد ، در آخر هم اختلاف طول در مقایسه با استاندار می تواند نهایتا تا 35 درصد باشد .

 

ویژگی فرش ماشینی درجه چهار

فرش های ماشینی درجه چهار به محصولاتی گفته می شودکه اختلاف طول آن ها از 25 درصد افزایش یابد . این قالی های ماشینی را بیش تر به شکل پادری و پشتی می بینیم که سایز های رایج آن ها در اکثر اوقات عبارتند از ؛
90 در 70 سانتی متر
75 در 75 سانتی متر
100 در 75 سانتی متر
70 در 70 سانتی متر

 

ویژگی فرش های ماشینی درجه پنج

از بارز ترین ویژگی هایی که برای فرش های ماشینی درجه پنج می توان نام برد ، عبارتند از ؛ عرض آن ها در 5 سانتی متر و یا حتی بیش تر از نوع استاندار اصلی خود اختلاف داشته باشد . این دسته از محصولات کاربردی مفید نخواهند داشت و معمولا آن ها جزو ضایعات محسوب می شوند .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment