فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/جنس الیاف در فرش ماشینی

جنس الیاف در فرش ماشینی

جنس الیاف در فرش ماشینی

محصولات فرش ماشینی که در بازار عرضه می شود از نخ هایی متفاوت بافته می شود که خود به دو دسته مجزا تقسیم می شوند ما در ادامه به بررسی جنس الیاف در فرش ماشینی به کار میرود به صورت کامل برای داشتن یک خرید موفق برای شما قرار داده ایم که می توانید مطالعه کنید .

1- الیاف طبیعی

بهترین نوع نخ در فرش این الیاف است و بیشتر در قالیهای دستباف مورد استفاده قرار می گیرند . این الیاف خود به دو دسته الیاف گیاهی ( جوت ، پنبه ) و الیاف حیوانی ( پشم ، ابریشم ) قابل مجزا هستند .

2- الیاف مصنوعی

طبیعی نبوده و از مواد نفتی و بوسیله انسان ساخته می شوند . الیاف مصنوعی بکار رفته در محصول عبارتند از نخ آکریلیک ، نخ نایلون ، نخ پلی استر و نخ پلی گروپلین . نوعی دیگر از نخ مصنوعی که مرغوبیتی پائین دارد ویسکوز نام دارد .

3- در ساختار فرش ماشینی به طور کلی از نخ های زیر استفاده میشود

3-1- نخ خاب

این نخ تمامی سطح روی قالی را می پوشاند . الیافی که در خاب فرش استفاده می شود باید مقاومتی بالا در مقابل پا خوربودن و برگشت پذیری بالا داشته باشد به همین دلیل برای این گزینه از نخ های آکریلیک ، پلی استر و پلی پروپلین را برمی گزینند .

3-2- نخ تار ( چله )

استحکام و مقاومت لازم را در جهت طول قالی ایجاد می کند و اغلب از الیافی مثل پنبه ، پلی استر یا گاها مخلوطی از هردو استفاده می گردد .

3-3- نخ پود

به نگدارنده نخ خاب قالی گفته می شود که استحکام فرش را در جهت عرضی ایجاد می کند و از جنس پنبه ، جوت و پلی استر است .

4- نخ هیت ست فرش ماشینی چیست

یکی از ویژگی های نخ بکار رفته در بافت قالی که طی آن به وسیله دستگاه هیت ست در ریسندگی ، بافت درونی الیاف فرش ریسیده شده و با حرارت و بخار تثبیت می شود که اینگونه نخ هیت ست شده ویژگی خاصی پیدا می کند .

4-1- نخ بی سی اف فرش

نخ و الیاف مصرفی در بافت فرش ماشینی در دو نوع جزئی و پیوسته ( بی سی اف ) وجود دارد وجود دارد که تفاوت آنها در طول دو الیاف است . الیاف های جزئی در قطعات کوچک 7 تا 25 سانتی متر در هم دیگر تنیده می شوند تا نخ نهایی بدست بیاید اما نخ های بی سی اف در طول های نامحدود در هم تنیده می شود . برای مثال الیاف پلی استر بصورت بی سی اف عرضه می شود در حالیکه پشم اینگونه نیست .

4-2- درباره فرش ماشینی پلی استر

از جمله ویژگی های خاص این الیاف میتوان به مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت ، عدم پرزدهی ، عدم حساسیت زایی ، براقیت ، ثبات نوری بالا ، ثبات سایشی بالا ، نرمی و لطافت ، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و غیره اشاره نمود .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment