فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/جایگاه قالی ایرانی در جهان

جایگاه قالی ایرانی در جهان

جایگاه قالی ایرانی در جهان

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و سال هایی که بانام اقتصاد مقاومتی نام گرفت، لازم است ابران از صادرات نفتی فاصله گرفته و به سمت واردات نفتی حرکت کند. ازجمله محصولاتی که ایران در تولید و صادرات آن ها مزیت نسبی دارد، فرش و قالی است . خوشبختانه قالی ایران در تمام جهان شناخته شده است و قدمت طولانی دارد . در ادامه میخواهیم به ارزش فرش ایران در جهان بپردازیم تا شما با این اقتصاد قدرتمند آشنا شوید .

 

1- قدمت فرش در جهان

نخستین فرش تحت عنوان زیرانداز مربوط به دوره غارنشینی است، آن هنگام که انسان ها با پیچیدن الیاف و گیاهان به همدیگر پوشش و زیراندازی نرم برای خود تهیه می کردند. کم کم جنس زیراندازها به سمت پوست و پشم حیوانات متمایل شد و بافت گلیم تا سده پانزده تکمیل شد. نقوش روی فرشهای اولیه نشان می دهد این فرشها مربوط به کشور ایران بوده.

 

2- قدمت فرش ایران در جهان

قدمت قالی ایرانی در جهان به صورت مستند به سال های ۳۴۵ تا ۴۳۰ برمی گردد، آن هنگام که در کتب یونانی آوردند:”ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می گستردند.” قدیمی ترین قالی جهان، یک قالی یا فرش آریایی است که به دست مادها و پارت ها بافته شده، این قالی ارزشمند با نقوش اصیل هخامنشی قالی پازیک نام دارد. در سالنامه های چینی از صادرات فرش پشمی ایران به چین در دوره ساسانی نوشته شده است. از معروف ترین فرشهای ایران که شهرت جهانی دارد، فرش بهارستان است که قطعه ای از آن باشکوهی بی نظیر و بی همتا در کاخ تیسفون می درخشد. قالی بهارستان درزمان حمله عرب به ایران به دست اعراب افتاد و قطعه قطعه شد . الیاف این قالی از طلا و نقره و گل های آن از سنگ های گران قیمت بود.

 

3- بازارهای برون مرزی ایران

ایران بزرگ ترین صادرکننده فرش جهان است و بالغ بر دوسوم تولیدات در این زمینه صادر می شود که حدود ۴۰ درصد صادرات از آذربایجان شرقی صورت می گیرد. صادرات فرش ایران با نرخ ۲۲ درصدی در حال گسترش است. واردکنندگان قالی ایران به دودسته تقسیم می شوند، دسته اول مشتریانی که از دیرباز از فرش ایرانی خصوصاً دستبافت استقبال کرده مانند آمریکا، ایتالیا، انگلیس، سویس و کشورهای شرقی آسیا مانند ژاپن، کشورهای خاورمیانه مانند لبنان، کویت، امارات و … آمریکا و آلمان به ترتیب دو کشوری هستند که بیشترین واردات را از فرش دستبافت ایران دارند. دسته دوم مشتریان جدید هستند که به تازگی به قالی ایرانی روی آورده اند مانند چین، روسیه، آفریقای جنوبی، و … .  طبق آمار ایسنا با تمام سختی ها و وجود تحریم ها قالی ایران در صدر صادرات فرش جهان است و به ۸۰ کشور دنیا صادرات می شود. بنا بر آمار گمرک در ده ماهه ابتدای سال ۹۶، ۳۳۶ میلیون دلار درآمد از صادرات قالی دستبافت داشته ایم.

سپاس از توجه شما

Leave A Comment