فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/تمامی اطلاعات برای فرش گل برجسته

تمامی اطلاعات برای فرش گل برجسته

تمامی اطلاعات برای فرش گل برجسته

فرش ماشینی کاشان با سابقه طولانی که دارد توانسته پیشرفت های زیادی داشته باشد و در طی این سال ها ما شاهد انواع طرح ها و بافت ها در این صنعت بوده ایم . تولیدکنندگان فرش ماشینی در کاشان پیوسته به دنبال آن هستند که بروز باشند و بهترین محصول را به بازار ارائه دهند که با تکیه بر این موضوع همواره سعی کردند الیاف و نخی که در تهیه فرش استفاده می کنند بهترین کیفیت را دارا باشد و همچنین جدیدترین دستگاه های بافت را برای این امر به کار بگیرند . توسعه این دو عامل سبب شد تا تولیدات فرشهای ماشینی کاشان روز به روز ظریف تر و باکیفیت تر شود که طرح های گل برجسته می تواند نمونه خوبی در این رابطه باشد . در ادامه این مطلب شما را با توضیحاتی درباره فرش ماشینی گل برجسته کاشان همراهی خواهیم کرد .

 

1- فرش ماشینی گل برجسته

فرشهای برجسته و یا به تعبیری دیگر 3 بعدی از جمله آخرین و جدیدترین طرح های فرش ماشینی کاشان است . بافت این نوع طرح ها به شکل ترکیبی است که دو نوع نخ اکریلیک و هایبالک هیت ست شده در آن به کار می رود . وجود نخ هایبالک است که باعث می شود قالی به صورت برجسته درآید ، به این صورت که آن قسمت از فرش که با نخ هایبالک بافته شده طی فرآیند تولید پایین تر می رود که سبب می شود قسمت های دیگر که همان نقشه و طرح اصلی قالی است به شکل برجسته نمایان شود که معمولا قسمت های برجسته یک الی دو میلی متر بالاتر از سطح فرورفته آن است ، و غالبا هم یک یا دو رنگ از رنگ های موجود در این فرشها از نوع هایبالک می باشد . نقشه هایی که در بافت این فرشها بکار می رود عموما طرح های سنتی است که در زمینه صادرات هم بسیار پررونق بوده است .

 

2- فرآیند بافت فرش ماشینی برجسته کاشان

این نوع فرشها از همان اول به صورت برجسته بافته نمی شوند بلکه تولید آن به شکلی است که در ابتدا توسط دستگاه بافت فرش ماشینی به همان صورت تخت و صاف تولید می شود و در مرحله ای که فرش باید پردازش شود آن را در برابر حرارت قرار می دهند که در نهایت بخش هایی که نخ هایبالک هستند آب شده و پایین تر می روند که این عمل باعث می شود نقوش و طرح ها به شکل برجسته درآیند . این اختلاف سطح در قسمت زمینه و نقشه قالی نشان از ظرافت و زیبایی کار دارد که ضخامت آن نسبت به فرشهای دیگر کمتر است .

 

3- علت رونق گرفتن فرش ماشینی گل برجسته کاشان

 

فرش ماشینی گل برجسته کاشان مدت کوتاهی از بازار دور بود تا زمانی که فرش ماشینی 1200 شانه تولید شدند که زمینه را برای بافت دوباره ی این طرح فراهم کردند . فرآیند تولید این فرشها به طوری است که فاصله قرار گرفتن نخ ها در کنار هم باید خیلی کم باشد و یا به اصطلاح فشرده باشد که سابقا فرشهای 500 شانه این ویژگی را داشتند اما با افت تولید آن ها طرح های برجسته هم کنار گذاشته شدند . اکنون که فرش 1200 شانه این امکان را می دهند دوباره طرح های برجسته به روی کار آمدند که بسیار ظریف و زیبا هستند .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment