فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر

تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر

تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر

اساسا اینکه فلان ماده اولیه خوب است یا فلان ماده دیگر ، بدون در نظر گرفتن موارد مصرف و محل های آن اظهار نظری غیر اصولی و غیر فنی است . الیاف و مواد اولیه ساخته بشر به دلیل کمبود مواد اولیه طبیعی هر کدام برای منظوری خاص تولید می شوند . اینکه BCF  بد است ، اکریلیک خوب است ، یا ویسکوز خوب ، بدون در نظر گرفتن نوع مصرف و تولیدات مرتبط بحث بی نتیجه ای است . در ادامه به مقایسه فرش پلی استر و فرش ماشینی آکریلیک می پردازیم تا بتوانید بین آنها بهترین تصمیم را برای خرید و قرار دادن در دکوراسیون خانه بگیرید .

 

1- مقایسه الیاف پلی استر و اکریلیک

پلی استر تنها الیاف مصنوعی است که مشخصات آزمایشگاهی آن به پنبه خیلی نزدیک است و به خاطر استحکام و مقاومت بالای حرارتی و سایشی و لطافت و مقاومت تغییر رنگ بالا و مهمتر از همه عدم پرزدهی بودن آن ، لیف نساجی بسیار خوبی است . ولی با همه محاسن به دلیل آب دوستی در مواردیکه از پلی پروپیلن آب گریز می توان استفاده کرد ، اکریلیک قابل استفاده نیست . عدم استفاده مناسب از هر ماده اولیه در تولید غیرمرتبط اشتباه است . چرا که اگر اینگونه بود این همه تنوع در ماشین آلات و تراکم و شانه و ساید امکانات به وجود نمی آمد . حتما این نکته را باید در نظر بگیریم که اکریلیک به علت بحث آسیب پذیری محیط زیست و عدم قابلیت بازیافت ، بحث زیست محیطی داشته و همچنین به دلیل بحث آلرژی زایی آن حدود 10 سال است که در اروپا تولید اکریلیک متوقف و ممنوع شده است .


قالی ماشینی کالای سرمایه ای نیست . جدا از اینکه در ایران تفکر برای محصولات قالی و خرید فرش ماشینی که دارای تنوع زیادی نیز می باشد با استفاده از چندین ده سال وجود دارد ، زمان تعویض واقعی آن کوتاه و عمر مفید آن 3 الی 4 سال است . شرکتهای تولیدکننده باید تحقیقات وسیعی در بازار مشتریان و مورد مصرف آنها انجام داده و پس از بازارسنجی و بررسی سلایق مصرف کنندگان بر اساس تفکیک اقلیمی و مورد کاربرد آن ، اقدام به تولید فرش کنند .

 

2- ثبات اکریلیک و پلی استر

الیاف پلی استر طول عمر کمتری نسبت به اکریلیک دارند . پس بهتر است فرش ابریشم مصنوعی یا پلی استر را در محیطهای پررفت و آمد استفاده نکنیم . چرا که نرمی و لطافت خود را در مدت بسیار کوتاهی از دست می دهند .از لحاظ کوتاه شدن یا آب رفتگی ، تغییر نوع اکریلیک بسیار ناچیز است ولی دیگر انواع قالی ماشینی این تغییر قابل مشاهده است . در قالی اکریلیک در برابر نور هیچگونه تغییری ظاهر نمی شود . ولی نوع BCF و پلی استر جلوه و زیبایی خود را در برابر نور از دست می دهند .اکریلیک در درازمدت هم به طبیعت برنمی گردد ولی BCF و پلی استر به مرور پودر شده و در فضا پراکنده و جذب طبیعت می شوند . پرزدهی فرش اکریلیک بیشتر است ولی در عوض قیمت پلی استر با تفاوت بسیار زیادی کمتر از اکریلیک است .

حتما بخوانید : انواع نقشه فرش چیست

سپاس از توجه شما

Leave A Comment