فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/ویژگی های فرش ماشینی نخ هیت ست

ویژگی های فرش ماشینی نخ هیت ست

ویژگی های فرش ماشینی نخ هیت ست

یکی از چند اصطلاحی که ممکن است درباره فرش شنیده باشید اصطلاح هیت ست است که اغلب برای نوع بافت فرش ماشینی به کار می رود و بعضی ها آن را ضامن کیفیت فرش ماشینی می دانند . اگر برای خرید فرش اقدام کرده باشید حتما این اصطلاح را از فروشنده و یا کارشناس خواهید شنید ولی وقتی معنی آن را نمی دانید باید راجع به آن کمی تحقیق کنید تا بتوانید قالی انتخابی خود را بیشتر بشناسید و قابلیت مقایسه با دیگر محصولات قالیبافی را داشته باشید . برای برخی ها سوال است که هیت ست چیست و آیا دارای مزیت های بهتری نسبت به غیر هیت ست ها است که باید بگوییم برای پاسخ به این سوال می توانید ادامه متن را مشاهده کنید . در این مقاله سعی شده است توضیحات کاملی درباره اینکه فواید فرش بافته شده با نخ هیت ست شده چیست پاسخ داده بشود تا شما برای منزل خود یک خرید موفق و کارشناسانه را داشته باشید.

 

1- فرش هیت ست چیست

هر قالی ماشینی دارای ویژگی های مختلفی است که این ویژگی ها بستگی به دستگاه بافنده و نخ استفاده شده برای بافت قالی دارد . پشت اکثر قالی ها شناسنامه ای وجود دراد که بیانگر هیت ست بودن یا نبودن فرش ماشینی خواهد بود . در واقع اصطلاح هیت ست که بارها شنیده اید به فرآیندی گفته می شود که در آن نخ را بوسیله بخار و دما بعد از ریسیده شدن ثبیت می کنند . این عمل و فرآیند که در قالیبافی صورت می گیرد باعث خواهد شد که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت نخ فرش و یا قالی ماشینی داشته باشد که در ادامه به برخی از این ویژگی ها به طور مختصر می پردازیم تا شما بتوانید مطالعه و مشاهده کنید . این ویژگی ها را به صورت موردی بیان می کنیم .

این مطلب را نیز بخوانید : نخ آکریلیک هیت ست در فرش ماشینی

 

2- ویژگی های فرش ماشینی نخ هیت ست

مورد یک – پرزدهی فرش ها معضلی است که همه ممکن است در گذشته در خرید فرش ماشینی با آن مواجه باشند . ولی امروزه با وجود نخ های هیت ست شده در صنعت قالیبافی این معضل کاهش یافته است . در واقع هیت ست کردن قالی می تواند پرزدهی آن را کم کند و حساسیت های که متعاقبا ممکن است به وجود بیاید را کم کند .

مورد دوم – دومین ویژگی هایی که برای نخ های هیت ست شده گفته می شود اصطلاحا دانه اناری بودن سر آنها است . در واقع سر این نخ هادر فرش ماشینی به صورت دانه دانه  مشخص است و به همین خاطر به آن دانه اناری گفته می شود .

مورد سوم – مورد سوم راحتی و پاخوری فرش های بافته شده با نخ هیت ست شده است . در واقع این قالی ها دارای پاخوری راحت و نرم و زیر دستی نرم تری هستند .

مورد چهارم – حجیم بودن یا اصطلاحا پفکی بودن نخ های هیت ست از چهارمین ویزگی قالی های ماشینی هیت ست شده است . قالی هایی که به صورت هیت ست بافته می شوند در قیاس با دیگر فرش های دارای تراکم و تعداد شانه یکسان ، حجیم تر و توپر تر به نظر خواهد رسید .

مورد پنجم – استحکام نخ های هیت ست شده بالا است و احتمال پاره شدن آن در طی فرآیند قالیبافی با دستگاه ها بسیار کم می شود . این امر می تنوان در آینده قالی نیز تاثیر داشته باشد و کیفیت و دوام آن را بالاتر ببرد و فرش بیستر عمر کند .

مورد ششم – این نخ ها دارای مقاومت نسبت به گرد و خاک و کثیفی و آلودگی هستند . در واقع این مقاومت نسبت به نخ های دیگر بیشتر است که نتیجه می توان گرفت که نخ های هیت ست شده که در فرش ماشینی به کار می روند سلامت و بهداشت قالی را نیز تامین می کنند .

مورد هفتم – مقاومت در برابر حرارت و گرما از دیگر ویژگی های این نخ ها است که نسبت به سایر نخ ها مقاومت بیشتر و پایدار تری نشان خواهد داد .

مورد هشتم – قابلیت جذب رنگ زیاد در این نخ ها باعث می شود رنگ رفتگی قالی بعد از شستشو یا بوسیله نور خورشید بسیار کاهش یابد .

مورد نهم – با این نخ ها می توان نقشه های بسیار بهتری را روی قالی پیاده سازی کرد چون دارای زیر دست یکنواخت برا اجرای طرح و نقشه های مختلف هستند .

مورد دهم – در فرآیند و عمل هیت ست ، ثبات بیشتری دارد این عمل باعث درگیری بیشتر بقیه الیاف در بافت فرش خواهد شد به همین دلیل فرش ماشینی که با نخ هیت ست شده بافته می شود دارای دوام بیشتری خواهد بود .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment