فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی

مشخصات فنی فرش ماشینی

مشخصات فنی فرش ماشینی

هر فرش ماشینی دارای مشخصات فنی خاص خود می باشد که ما در ادامه درباره هر کدام از این مشخصا فنی توضیحات مختصری را بیان می کنیم .
•    تراکم : هر فرش دارای دو نوع تراکم می باشد تراکم عرضی و تراکم طولی .
•   تراکم عرضی : به تعداد ریشه ها در یک متر از عرض فرش گفته می شود که به آن شانه نیز می گویند از رایج ترین شانه ها نیز می توان به 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه اشاره کرد .
•    تراکم طولی : به تعداد ریشه ها در یک متر از طول فرش گفته می شود . برای مثال قالی با تراکم 300 یعنی در یک متر از طول آن 300 گره وجود دارد . از رایج ترین تراکم ها نیز می توان به تراکم 2550 ، تراکم 3000 و تراکم 3600 اشاره کرد .
•    مواد اولیه مورد استفاده در فرش : برای بافت فرش ماشینی باید سه نوع نخ وجود داشته باشد : نخ پود ، نخ تار و نخ پرز که به آن ها مواد اولیه گفت می شود .
•    نخ پود و یا خاب : برای بافت گره های رنگی از این نوع نخ استفاده می شود که به شکل u دور نخ تار می پیچد و دارای جنس های مختلفی است . که عبارتند از آکریلیک ، پلی استر ، پلی پروپیلن ، بی سی اف و غیره .
•    نخ تار : این نخ از مخلوط پنبه و پلی استر می باشد که کیفت الیاف و نوع ریسدن آن در زیبایی و دوام آن عامل مهمی است .
•    تعداد رنگ در فرش : به تعداد رنگی که در زمینه فرش بکار رفته باشد بستگی دارد . در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی بیشترین رنگی که می توان در یک فرش بکار برد 14 رنگ می باشد . سایر تعداد رنگ ها عبارتند از 8 رنگ ، 10 رنگ و 12 رنگ .
•    ابعاد فرش : فرش های ماشینی دارای ابعاد استاداردی همچون 6 متری ، 9متری و 12 متری می باشند اما می توان آن ها را در ابعاد های دیگری نیز بافت که به آن ها فرش های سفارشی گفته می شود . به این صورت که فرش را در اندازه دلخواه مشتری می بافند و هزینه ی بیشتری را دریافت می کنند .
•    جنس فرش : جنس فرش همان الیافی می باشد که در فرش بکار رفته است . الیاف های مورد استفاده برای بافت فرش عبارتند از ویسکوز ، پلی پروپلین ، پلی استر ، آکرلیک و غیره در بین تمامی آن ها الیاف آکریلیک بهترین است و دارای مقاومت و دوام بسیار زیادی است .
•    ارتفاع نخ خاب : ارتفاع نخ خاب به تراکم فرش بستگی دارد و به صورت کلی با تراکم نسبت عکس دارد هر چه تراکم در یک فرش افزایش یاید ارتفاع نخ خاب در آن کاهش می یابد و برعکس . استاندارد ارتفاع نخ خاب در فرش های ماشینی کمتر از 10 میلی متر می باشد .
•    وزن فرش : وزن فرش نیز به شانه و تراکم فرش بستگی دارد . وزن فرش با تراکم نسبت مسقیم دارد یعنی با افزایش تراکم یک فرش به دلیل تو پر شدن فرش و افزایش تعداد گره وزن فرش نیز افزایش می یابد . برای مثال فرش 1200 شانه با تراکم 3600 از فرش 1000 شانه با تراکم 3000 سنگین تر می باشد .
•    دستگاه بافنده فرش : امروزه به دلیل پیشرفت علم دستگاه های فرش بافی زیادی وجود دارد که این دستگاه ها خود در کیفیت فرش تاثیر گذار می باشند این دستگاه ها عبارتند از دستگاه HCI  ، دستگاه  Shonherr  ، دستگاه HCP و غیره. 
•    درجه بندی فرش : زمانی که فرش ها تکمیل شدند می توان آن را درجه بندی کرد . که این درجه بندی شامل درجه 1 (درجه S ، درجه 1.5 (درجه SI) ، درجه 2 (درجه  S2) درجه 4 ( درجه S4 ) و درجه 5 ( درجه S5 ) می باشند .
•    فرش درجه 1 : این نوع فرش ها دارای ویژگی های از جمله : نداشتن تکرار سیلندر ، داشتن اندازه کامل و بدون عیب ، زیر دست قالی خوب می باشد ، مقدار آهار مصرفی در آن مطابق استاندارد است ، دارای اختلاف نخ خاب 10 – و 10+ می باشد . ارتفاع سطح آن یکسان است ، تیغ خوردگی ندارد ، نخ خاب اضافی در آن وجود ندارد ، دارای پارگی نخ خاب سرتاسری نیست ، پارگی و سوختگی در آن وجود ندارد ، اشتباه طراحی ندارد ، در پشت قالی قالب خوردگی ندارد و ریشه ها و زیگزاگ های آن بدون عیب می باشند .
•    فرش درجه 1.5 :   این نوع فرش ها دارای ویژگی های از جمله : تکرار سیلندر در آن ها حداکثر یک متر است ، مقدار آهار مصرفی در آن مطابق استاندارد است ، دارای نقش کامل است ، زیر دست قالی خوبی دارد ، اختلاف ارتفاع در خاب آن 20% است ، تیغ خوردگی ندارد ، دارای وصله نمی باشد ، پارگی نخ تار ندارد ، می تواند تا سه ردیف اشتباه طراحی داشته باشد ، دارای حداکثر یک سانتی متر رفوع باشد ، حداقل قلاب خوردگی در پشت آن وجود دارد ، پارگی و سوراخ ندارد و ریشه و زیگزاگ آن بدون عیب است .
•    پشت فرش : در پشت فرش های ماشینی تمامی مشخصاتی که برای یک خریدار لازم می باشد بر روی برچسبی قرار می گیرد که به آن شناسنامه فرش گفته می شود . این اطلاعت تمامی مشخصات فنی فرش را در بر می گیرد از جمله وزن فرش ، ارتفاع نخ خاب ، جنس فرش ، ابعاد فرش ، تعداد رنگ در فرش ، درجه بندی فرش ، تراکم عرضی فرش ، تراکم طولی فرش و دستگاه بافنده فرش . این برجسب برای اطلاع مشتری از جنس خریداری شده می باشد . باید اطلاعات روی برچسب کاملا خوانا باشد و برای نوشتن آن از رنگ ثابت و حروف مشخص و یک اندازه استفاده شده باشد تا خریدار بتواند به راحتی آن را بخواند و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورد .

حتما بخوانید : بهترین فرش ماشینی

سپاس از توجه شما

Leave A Comment