فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/فرش ماشینی از بافت تا خرید

فرش ماشینی از بافت تا خرید

فرش ماشینی از بافت تا خرید

بافت فرش ماشینی در کل شامل سه مرحله اصلی ” ریسندگی ، بافندگی و تکمیل فرش ” می شود که در زیر به صورت مجزا هر یک را توضیح خواهیم داد تا شما بیشتر با آن آشنا شوید . برای تولید فرش ماشینی ، نخست الیاف لازم را وارد کارخانه می کنند ، بعد از رنگرزی و با تنوع بالایی از رنگهای متفاوت به بخش ریسندگی نخ منتقل می کنند و با نمره های مختلف به نخ هیت ست تبدیل می شوند . بعد از انجام این مراحل نخ های آماده را به واحد بافندگی منتقل کرده و پروسه بافت فرش ماشینی توسط دستگاه فرشبافی انجام می شود . در آخر بعد از آهارزنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش برای فروش به بازارهای مورد نظر ارسال می گردد .  در ادامه می خواهیم نکاتی درباره قالیبافی فرش کاشان ارائه دهیم که می توانید آن را مطالعه کنید .

 

1- فرش ماشینی و ریسندگی

در این بخش نخ مورد نیاز برای بافت فرش آماده می شود . فرش ماشینی کلا از سه دسته نخ که عبارتند از نخ تار از جنس پنبه و پلی استر ، نخ پود از جنس جوت ، نخ خاب ( ریشه ) با جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و گاها ویسکوز بافته می شود . در یک فرش 12 متری به طور معمول 82 % آن نخ خاب 12 % نخ پود و 6 % را نخ تار شکل می دهد .

 

2- بافندگی

اصولا فرش ماشینی به وسیله ماشین آلات متفاوتی از جمله دستگاه های تکسیما ، واندویل سی آر ایکس وغیره بافت و تهیه می شود . در تهیه و تولید فرش ماشینی از دو دهنه کار استفاده می کنند که اصطلاحا به آن فرش رو و زیر بافت گفته می شود ، دو فرش که دارای خاب مشترک هستند به وسیله تیغه برش که همراه بافت در حرکت است برش داده شده و از هم تفکیک می شود .

 

3- تکمیل فرش

بعد از مرحله بافت ، فرشها را به سالن تکمیل فرش ماشینی منتقل می کنند و در آن جا مراحل زیر را به ترتیب سپری می کنند وپس از اتمام این مراحل به بازر فروش فرش ماشینی عرضه می شود :

تیغه / آهارزنی پشت فرش / شیرینگ ( پرداخت سطح فرش ) / برش طولی وعرضی فرش / لبه دوزی ، زیگزاگ و ریشه زنی / کنترل کیفیت / رول و بسته بندی


فرشهای بافته شده توسط ماشین های مربوطه ، برای بدست آوردن خصوصیاتی چون استحکام ، مقاومت ، ایستادگی پرز و غیره در برابر فشارهای استاتیکی و دینامیکی ، اتصال ریشه و سطح یکنواخت نیاز به عملیاتی تکمیلی دارد که این مهم اغلب توسط ماشین های آهار و شیرینگ حاصل می شود .


در این بین عملیات شیرینگ یکی از ضروری ترین مراحل در تکمیل فرش ماشینی و البته از مشکل ترین مراحل تولید می باشد . هدف از این کار ایجاد ظاهری زیبا و شکیل و براق با سطح یکنواخت از طریق هم سطح کردن ارتفاع پایل های فرش می باشد . به منظور پرداخت سطح فرش ماشینی از تماس 2 تیغه سر پایلها که عملکردی مثل قیچی دارند استفاده می شود . و در نهایت فرش آماده شده و توسط فروشگاه آماده خرید اینترنتی انواع فرش توسط فروشگاه زیبا فرش میشود.

حتما بخوانید : گلیم فرش متال

سپاس از توجه شما

Leave A Comment