فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/علت معروف شدن فرش ایرانی چیست؟

علت معروف شدن فرش ایرانی چیست؟

علت معروف شدن فرش ایرانی چیست؟

اگر تا به حال به بازار فرش کاشان ، یزد ، اصفهان ، تبریز ، کرمان یا غیره سری زده باشید بدون شک از دیدن هنر فاخر هنرمندان کشورمان متعجب شده و ساعت ها زمان صرف دیدن زیبایی های طرح و رنگ های فرش نموده اید . تا به حال با خود فکر کرده اید که چطور ممکن است این همه زیبایی و رنگ و نگاره در یکی تخته فرش چنین زیبا کنار هم جای بگیرد و به آسانی وارد منازل ما شود . طرح هایی اصیل و سنتی یا مدرن که همواره در سراسر دنیا خوش درخشیده اند و روز به روز بر کیفیت و مطلوبیت آن ها اضافه می شود . طرح هایی که هر کدام نماد و قدرتی از تاریخ ، مذهب ، اعتقادات فرهنگی ، آب و هوا و غیره و هیچ نگاره ای را نمی توان یافت که معنا و مفهومی خاص در بر نداشته باشد .  همین امر کافی است تا بتوان ساعت ها در مورد زیبایی فرش ماشینی صحبت کرد . برند های مختلف فرش ایرانی درسراسر دنیا به عنوان هنری فاخر شناخته می شوند که در کنار ظاهری زیبا ، با دوام و با کیفیت هستند .

 

پیشینه فرش ایرانی

کارشناسان فرش و شواهد تاریخی نشان دهنده این موضوع مهم است که خاستگاه و محل پیدایش اولین فرش ها مربوط به آسیا و کشورهای ایران ، ترکمنستان و قفقازستان است . از همین رو این کشورها مهد و خاستگاه اولیه هنر قالیبافی دنیا شناخته شده اند . شواهد حاکی از ان است که  هنر فرشبافی و نساجی به زمان های دور حتی قبل از میلاد مسیح برمی گردد . در شعر شاعران و حماسه‌ سرایان قرن هفتم پیش از میلاد نشانه هایی از وجود فرش به چشم می خورد ، در اشعار چنین آمده که تختی برای پادشاه وجود داشته با فرشی سرشار از گلهای زیبا و رنگ های چشم نواز . این امر نشان دهنده ارزش والای فرش و قالی در زمان های دور بوده که فقط پادشاهان و اشراف زادگان توان استفاده از آن ها را داشته اند . همچنین با دقت در کلام سایر مورخان و شاعران و نویسندگان و راویان هم می توان یافت که ایرانیان عادتشان بوده که برای نشیمن از فرش های بسیار نرم و لطیف استفاده کنند و با آن حس راحتی و آرامش داشته باشند . در حال حاضر هم چنین است ، در منزل تمام ایرانیان از فرش و قالی به عنوان کفپوش استفاده می شود . در گذشته در کشورهایی مثل ترکیه ، اسپانیا ، ترکمنستان ، افغانستان ، قفقاز ، پاکستان ، هند ، مصر ، چین ، و حتی کشورهای رومانی و غیره صنعت فرش و هنر قالی‌ بافی رواج داشته است اما در هیچ کجای دنیا شهرت و محبوبیت فرش ، به اندازه فرش های ایرانی نبوده است .

 

محبوبیت فرش ایرانی به چه دلیل است؟

مجموعه عوامل باعث این محبوبیت و شهرت شده است اما به عنوان یکی از مهمترین دلایل اصلی می توان به این مهم اشاره نمود که فرش ها و بافته های ایرانی در جهان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و مشتری پسندی بیشتری دارد چراکه تولیدات ایرانی نسبت به فرش هایی که در سایر کشورها تولید تولید می شود تنوع بیشتری دارد ،  این تنوع در رنگ ، نقشه ، جنس الیاف ، شانه و تراکم ، ابعاد و اندازه ، کاربرد و کیفیت به چشم می خورد . برای مثال کشور ایران تنها کشوری است که شانه و تراکم های متفاوت تولید می کنند و تنها کشوری ست که توانسته است به تکنولوژی تولید فرش 1500 شانه دست یابد . کیفیت مواد و مصالح از زمان های گذشته و در بافت فرش های دستبافت تا کنون زبانزد خاص و عام بوده است و در تولید فرشهای ایرانی چه نوع ماشینی ، چه نوع دستبافت مرغوب ترین و بهترین الیاف با بهترین تکنولوژی های بکار گرفته شده است مانند تکنولوژی هیت ست که در کمتر جای دنیا به چشم می خورد .

طرح های سنتی و اصیل ایرانی از جمله ترنج ، طرح های افشان ، طرح شاه عباسی ، بوته جقه و غیره از جمله نقوشی است که در بین مشتریان کشورهای اروپایی جایگاه بی نظیری به خود اختصاص داده است . هنر و ظرافت خاص به کار رفته در نقشه ها ، کاربرد رنگ ها زنده و طبیعی و متنوع در کنار یکدیگر که نه تنها تضادی با هم ندارند بلکه در عین تفاوت به خوبی با یکدیگر ست شده اند ، نگارهای جذاب پر معنا و مفهوم که نگاه کردن به آنها یاد آور تاریخ ، فرهنگ و اصالت ایران است همه و همه در کنار هم موجب گیرایی و جذب بیننده به خود می شود و چشم خریدار را نوازش می دهد . محبوبیت فرش ایران مدیون تمام ویژگی هایی ست که در طول تاریخ وجود داشته و همه در شهرت فرش ایرانی موثر عمل نموده اند تا در نهایت ، امروزه فرش ایرانی معروفیت و محبوبیت خاص خود را در بازارهای جهانی بدست آورده است .

 

ویژگی های فرش ایرانی

نگاه کردن به فرشهایی که در شهرهای مختلف ایران تولید می شود به ما این موضوع را یادآور می شود که فرش هر شهرستانی با شهرستانی دیگر متفاوت بوده اما در عین حال دارای شباهت هایی هم خواهد بود . تفاوت ها مربوط به سبک های زندگی متفاوت هر شهر ، آب و هوا  و اقلیم ، فرهنگ و اداب و رسوم و غیره است و شباهت ها به تاریخی مشابه ، باورها و اعتقادات یکسان ، مذهب و آیین و غیره بر می گردد . تفاوت ها عموما مربوط به ‌تفاوت در نوع بافت  و گره ، نقش و نگار و طرح ، جنس نخ تار و پود و خصوصا جنس نخ خاب می باشد . این امر به حدی تخصصی است که حتی اگر یک نقشه را دو استادکار مختلف ببافند در نهایت با وجود نقشه و الیاف یکسان ممکن است دو قالی متفاوت داشته باشیم . به همین علت است که هر فرش حس و حال خاصی دارد و با وجود تمام شباهت ها تاثیر متفاوت بر محیط و انسان می گذارد . 

 

در کل می توان ویژگی های یکسان فرش ایرانی را چنین برشمرد

تمام فرشهای ایرانی از نظر کیفیت بافت باید دوازده رج گره در یک گره ذرع داشته باشند . در الیاف طبیعی از نوع پشم از پشت گوسفندی که به تازگی چیده شده است استفاده می شود بدون هیچ مواد افزودنی مانند آهک یا غیره چراکه مواد افزودنی عمر الیاف را کم می کنند . بسیار مهم است که از پشم گوسفندی استفاده شود که در منطقه کوهستانی رشد کرده باشد و از علوفه های مراتع خورده باشد ، چراکه این موضوع بر کیفیت پشم و الیاف موثر خواهد بود . عموما رنگ های طبیعی اگر به دستی و کامل مورد رنگرزی قرار نگرفته باشند با اولین شستشو رنگ پس داده و فرش را از بین می برند ، در فرشهای ایرانی باید دقت شود که الیاف هنگام رنگرزی به رنگ ثابتی برسند و درجه ثبات هم بالا باشد .

در مورد فرش های ماشینی نیز باید به جنس الیاف ، نوع بافت ، عدم نقص در فرش بافته شده و غیره دقت شود . تمام تلاش تولید کنندگان بر این است که مبادا شهرت و محبوبیت هزار ساله فرش ایرانی با خطا و اشتباهات انسانی ازبین برود . در حال حاضر تولید کنندگان ایران از جمله شرکت تولیدی زیبا فرش با بکار گیری تمام توان خود در امر تولید ، با ارائه محصولاتی با کیفیت و دوام بالا و همچنین زیبایی و ظرافتی باور نکردنی ، روز به روز بر محبوبیت و شهرت بافته های ایرانی افزوده و توانسته اند گامی مثبت و موثر در این زمینه بردارند . شرکت تولیدی زیبا فرش به عنوان برند محبوب فرش ایرانی توانسته است در بازارهای داخلی و خارجی در بین مشتریان از شهرت بالایی برخوردار شود و همچنین با ارائه محصولاتی با کیفیت و متنوع همواره در گسترش سهم خود از بازار فروش فرش افزوده است .
ایران از دیرباز مهد هنر فرش بافی بوده است . فرش ایرانی در تمام دنیا به کیفیت ، طراحی نقوش متنوع و رنگ آمیزی معروف بوده است و توجه مردم جهان را به خود جلب کرده است . فرش ایرانی بسیار در اقتصاد کشور تاثیر گذار است زیرا سالانه مقادیر زیادی از ارز کشور را به خود اختصاص میدهد . از ارزشمند ترین فرش های ایرانی که نماد هنر ایرانیان است می توان به فرش پازریک که اولین فرش بافت شده در جهان است اشاره کرد . قالی شیخ صفی از دیگر هنرهای ایرانی است که در موزه وکتوریا آلبرت در انگلستان نگهداری می شود . فرش ایرانی در انواع و مدل های مختلفی بافت میشود که که رکدام دارای ارزش بالا و کیفیتی بی نظیر است هرکدام از طرح قالی ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستش . طرح و نقش قالی ایرانی  به دلیل ظرافت و زیبایی منحصر به فرد خود در همه جای دنیا شناخته شده است . به دلیل استفاده از الیاف با رنگ طبیعی فرش ایرانی در گذر زمان کیفیت خود را از دست ندهد و تغیر رنگ ندهد . از مهم ترین راه ها برای تشخیص اصیل بودن فرش ایرانی رنگ آمیزی و کیفیت بالا نسبت به سایر فرش های جهان است . فرش ایرانی و با کیفیت به دلیل طراحی و زیبایی چشم نواز خود و استفاده از الیاف مرغوب و درجه یک مورد استقبال بینظیر مردم قرار گرفته است و مهمان خانه های شما عزیزان است . کیفیت و اصالت از ویژگی های فرش ایرانی است .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment