فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی

طرح فرش ماشینی کاشان

طرح فرش ماشینی کاشان

آنگونه که در روایات شاهنامه آمده است فرشبافی اولین بار در زمان تهمورث یعنی همان زمان پیشدادیان شناخته و مورد استقبال مردم قرار گرفت.و در تاریخ طبری به فرش هایی از جنس پشم و موی حیوانات اشاره کرده است.
و پس از آن در دوره های مختلف این هنر جسته و گریخته در جای جای ایران مورد استفاده مردمان بود.
میتوان گفت هنر قالی بافی و فرش بافی در زمان شاه عباس صفوی رونق فراوان  گرفت و کارگاه های قالی بافی تاسیس شدند و رفته رفته هنر قالی بافی تبدیل به صنعت بزرگ فرش بافی در ایران شد که عمده این هنر و صنعت در کاشان و در دست مردمان شهر کاشان است. فرش دستبافت و فرش ماشینی در کاشان بافت  ،  تولید و به سراسر جهان عرضه می گردد.
طرح و نقوش فرش های ایرانی به دو گروه گلدار یا همان منحنی و فرش هایی با اشکال هندسی تقسیم میشوند.
در نقوش هندسی خط های عمودی و مورب در فرش بصورت منظم و خاص تکرار میشوند. نقوش هندسی اصولا  در بین مردمان عشایر و ایلات مرسوم است و هر ایل و عشیره بسته به مکان و زمان و آیین سنتی خود از گذشته تا به امروز از نقوش مختلفی برای بافت فرش استفاده میکند.
طرح و نقوش ایرانی همواره در سراسر دنیا زبانزد خاص و عام بوده و مورد تمجید و تحسین همگان قرار دارد. طرح و نقش فرش های ایرانی نقوشی بی هویت نیستند این طرح ها الهام گرفته از طبیعت  و پیرامون نیاکان ما بوده که به صورت تابلویی زیبا در کنار هم گرد آمده اند.
فرش های ایرانی از دیرباز با کمک طرح های درختان ، حیوانات ، گل و منظره طراحی و بافت میشدند.
در مرکز اکثر فرش ها طرح بیضی و لوزی مانند بافت میشود که به آن لچکی گفته میشود و به نقوش داخل این لچکی در اصلاح ترنج گفته میشود‌.
طرح ها و نقوش قالی و فرش در ایران به ۱۷ دسته اصلی تقسیم میشوند که عبارتند از؛
طرح شاه عباسی ، طرح بخارا یا طرح ترکمن ، طرح ابنیه باستانی ، طرح اسلیمی یا مارپیچ ، طرح تزئینی  ، طرح بوته ، طرح افشان ، طرح بندی ، طرح درختی ، طرح شکارگاه ، طرح قابی یا خشتی ، طرح گل فرنگ ، طرح ماهی ، طرح گلدانی ، طرح محرمات ، طرح مرکب ، طرح محرابی یا سجاده ای
لازم به ذکر است که هرکدام از این ۱۷طرح دارای طرح های فرعی بسیاری هستند که در مقاله بعدی به توضیح در مورد هرکدام از این دسته ها و جزئیات این طرح ها میپردازیم.

حتما بخوانید : انتخاب فرش ماشینی خوب

سپاس از توجه شما

Leave A Comment