فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی

ست کردن فرش با موکت

ست کردن فرش با موکت

از گذشته تا به امروز شاهد تغییرات زیادی در نوع کف پوش منازل ، ادارات ،مکان های مذهبی و … بوده ایم . استفاده از کف پوش حتی در بین مردم غار نشین هم رواج داشته است اما نه به شکل امروزی . آن ها از شاخ و برگ درختان و بعدها از پوست حیوانات به عنوان عایقی در برابر سرما ، گرما  و حشرات استفاده میکردند . زمان به انسان ها آموخت پشم حیوانات الیاف مناسب تری برای پوشاندن کف خانه ها خواهد بود ، گذر زمان و رشد تکنولوژی در نهایت منجر به تولید فرش های ماشینی ، گلیم ، موکت ، پارکت ، سرامیک و …. به شکل امروزی و در غالب کف پوش شده است . براساس علاقه و فرهنگ ، ایرانیان تمایل بیشتری به استفاده از فرش ، قالی و محصولات نساجی دارند و در این میان فرش های ماشینی ، گلیم و موکت بالاترین فروش را به خود اختصاص م یدهد .
مواردی مانند فرش و موکت را می توان در یک دسته و کاشی ، سرامیک و پارکت را در دسته ای دیگر قرار داد . با وجود همدسته بودن اما بازهم تفاوت هایی در بین موکت و فرش به چشم میخورد . در ادامه قصد داریم با ارائه مطالبی در مورد تفاوت بین فرش و موکت صحبت نماییم . 

فرش چیست؟


فرش ها در دونوع ماشینی و دستبافت تولید میشوند . قالی یا فرش دستبافت به نوعی محصول نساجی گفته میشود که از الیاف پنبه ، پشم ، کرک و ابریشم با هنر دست بافته میشود . کاربرد قالی یا فرش دستبافت به علت ارزش و بهای زیاد آن عموما تزیینی ست و در برخی موارد و فضاهای لوکس شاهد آن هستیم که از این محصول برای پوشش زمین و به عنوان کف پوش استفاده میشود . در تعریفی ساده می توان گفت به دسته ای از کف پوشهای پرز دار و گره دار  فرش گفته میشود . فرش ماشینی محصولی است شبیه به فرش دستبافت که توسط ماشین آلات و بکارگیری الیاف مصنوعی مانند پلی استر ، آکریلیک و … بافته میشود . فرش ماشینی خصوصا نوع 700 شانه از پرمتقاضی ترین کف پوش ها در بین ایرانیان است .

موکت چیست؟


موکت واژه ایست فرانسوی که بر نوعی کف پوش اتلاق می شود . موکت محصولی ضخیم و سنگین با بافتی متراکم و در هم تنیده است که برای پوشاندن کف (خصوصا سطوح وسیع) استفاده می‌شود . موکت می‌تواند هم با استفاده از الیاف طبیعی و هم با استفاده از الیاف مصنوعی بافته شود الیافی مانند کرک ، پشم یا مواردی شبیه به پشم . عموما این محصول شامل لایه‌ای از کرک و پرز در قسمت بالایی است و وجود کرک باعث عدم لطافتی و نرمی میشود . موکت به جهت عایق کردن فضا ، ایجاد سطح کف گرم و راحت ، کاهش صدا و اضافه کردن رنگ بهترین پوشش برای کف مکانهای عمومی مانند مساجد ، سالن های کنفرانس ، اماکن اداری و … می باشد . از موادی مانند پلی آمید ، اکریلیک ، پلی پروپیلن و پلی استر و یا ترکیبی از چند الیاف تولید میشود . بیشترین و باکیفیت ترین موکت های به ترتیب از پلی آمید ، پلی استر و پلی پروپیلن یا اولفین ساخته و روانه بازار میشوند .

کف پوش ها بیشترین تاثیر را بر دکوراسیون دارند . این تاثیر آنقدر زیاد است که خریداران به طرح و رنگ  محصولی و داشتن هارمونی با سایر وسایل توجه ویژه ای دارند . حتی در برخی از فرش ها مانند بافت های 1500 شانه متراکم جنبه زیبایی و ظرافت بیشتر از هر چیز لحاظ شده است . در حالت کلی کاربرد فرش در فضاها و مکانهای متفاوت ، مختلف خواهد بود برای مثال فرشی که در اتاق خواب پهن میشود به ترتیب وظایف پوشانندگی کف ، عایق در برابر سرما و زیبا سازی را دارد اما فرش لوکس و زیبایی که برای گستردن در اتاق پذیرایی در نظر گرفته میشود بیش از هرچیز باید به زیبایی فضا کمک نماید و کمترین استفاده را در جهت رفت و آمد خواهد داشت .
از موکت هم می‌توان به عنوان پوشش استفاده نمود اما به اندازه فرش در زیبای و دکوراسیون تاثیر مثبت ندارد به حدی که ممکن از بر روی موکت ، برای بهتر دیده شدن کف پوش فرش هایی با طرح و نگاره مختلف پهن نمایند . بیشترین کاربرد موکت عایق نمودن فضا در برابر حرارت و صوت است از همین رو در کف اتاق و راه‌رو در ساختمان ، اتومبیل ، هواپیما ، قطار و سایر وسائل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد . کابرد موکت بسیار زیاد است و در مکان هایی که صوت بالاست مانند صحنه نمایش تئاتر ، سالن سینما و کنسرت نیز از موکت استفاده می‌شود و عمده این کابردها به دلیل تأثیر بسزایی که در کاهش آلودگی صوتی دارند .
موکت ها خصوصا تولیدات قدیمی جذابیت و زیبایی بالایی نداشته و عموما تک رنگ و بدون طرح تولید میشده اند از همین رو در دکوراسیون جلوه خوبی نداشته  اند اما مانند فرش و سایر وسایل در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است و انواع و اقسام سبک های جدید موکت در بازار وجود دارد که میتوانند جلوه دهنده محیط باشند . موکت های پرز بلند از جهت داشتن پرزهایی نرم ، ارتجاعی و لطیف برای استفاده دراتاق خواب ها و اتاق کودک پرطرفدار شده اند .
موکت های ارزان قیمتی وجود دارند که جهت ست کردن رنگ کف با فرش ها مورد استفاده قرار میگیرند . بدین گونه که ممکن است رنگ سرامیک کف پوش با سایر وسایل همخوانی نداشته باشد ، و یا محیط چهارگوشه و در ابعاد استانداردی نباشد که بتوان فرشهایی استاندارد برای آن تهیه کرد ، در چنین فضاهایی کف اتاق را با استفاده از موکت کاملا میپوشانیم و گستردنی دیگری مانند قالیچه یا فرش بر روی موکت پهن میکنیم .

 

ست کردن فرش و موکت

بسیاری از افراد بنابر دلایلی از موکت استفاده می کنند و می خواهند موکت را با دیگر اثاث منزل ست کنند . برای انتخاب رنگ موکت ، باید اصولی را رعایت کنید . اگر فضای اتاق منزلتان کوچک است ، حتما از موکت رنگ روشن استفاده کنید . اگر فرش ماشینی شما طرح دار است و دارای نقشه شلوغ می باشد ، از موکت ساده استفاده کنید . اما اگر فرش های طرح خلوت استفاده می کنید ، از موکت طرح دار هم می توانید بهره ببرید . فرش و موکت را یک رنگ استفاده نکنید چون فضای خانه را کسل کننده می کند . استفاده از رنگ های متضاد ، می تواند گزینش خوبی باشد . در اتاق خواب های منزلتان اگر از موکت استفاده کرید ، حتما روی آن از فرش های کوچک یا فرش های فانتزی استفاده کنید . چون راه رفتن روی موکت ، سلامتی پا را به خطر می اندازد .

تفاوت موکت و فرش


برخی تفاوت های موکت و فرش شامل:
عدم سرخوردگی موکت و عدم نیاز به ترمز فرش (فرشها بر روی سطوحی مانند کاشی یا سرامیک سر میخورند و جمع میشوند)
مناسب باری محیط هایی که نیازمند کف پوش ساده هستند در حالی که حتی ساده ترین فرشها هم دارای طرح و نگاره هستند .
موکت به هیچ عنوان هنر ، ظرافت و زیبایی فرش را نخواهد داشت .
موکت هم مانند فرش در برابر نور خورشید و حرارت در دراز مدت رنگ میبازد و یازمند مراقبت های ویژه است .
در صورت آسیب توانایی ترمیم موکت نسبت به فرش کمتر خواهد بود .
بافت متراکم و الیاف بکار رفته در موکت همانطور که صدا را بیشتر به خود جذب میکند ، رطوبت را هم بیشتر جذب کرده و احتمال ایجاد کپک و پوسیدگی بیشتر است .
اگر قسمتی از موکت پوسیده شده است سریع باید از قسمتهای دیگر جدا شود چراکه قسمت های پوسیده قارچ و باکتری را در خود نگهداشته و به مرور زمان به بافتهای سالم هم آسیب میزند .
اگر قصد خرید کفپوش برای منزل یا محل کار خود را دارید بهتر است از برندها و فروشگاههای معتبر خرید نمایید و با مراجعه به فروشگاههای مجازی و آنلاین در وقت و هزینه صرفه جویی کرده و با خرید اینترنتی بهترین کیفیت را در پایین ترین قیمت مستقیما از تولید کننده خریداری نمایید . وب سایت شرکت تولیدی زیبافرش با به روزترین تکنولوژی خرید و فروش آنلاین توانسته است محصولات فاخر خود را در بازارهای اینترنتی در معرض فروش گذارد . کافیست به وب سایت شرکت زیبافرش مراجعه نمایید و از طرح ها و محصولات مختلف دیدن نمایید ، با کارشناسان مربوطه به صورت آنلاین مشورت کرده و نسبت به خریدی مطمئن و رضایت بخش اقدام نمایید .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment