فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/درباره فرش ماشینی گل برجسته

درباره فرش ماشینی گل برجسته

درباره فرش ماشینی گل برجسته

با توجه به رشد روزافزون کارگاهها و کارخانه های تولید قالی ماشینی در ایران به خصوص در شهر کاشان در سالهای اخیر پیشرفت بسیار زیادی در محصولات تولیدی دیده می شود . در ادامه قصد داریم شما را با نحوه تولید فرش ماشینی گل برجسته و مقایسه آن با قالی معمولی توضیحاتی را ارائه دهیم که می توانید آن را بخوانید .

 

1- فرش ماشینی گل برجسته

طبیعی است در رقابت بین شرکتهایی که هر روز به جمع قبلی اضافه می شود تولید کننده ای بازار فروش را در دست گرفته و موفق خواهد بود که طرح یا نقشه ای جدا از محصولات موجود را ارائه کند و اصطلاحا حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد . آخرین و جدیدترین دستاورد در این صنعت فرش ماشینی گل برجسته می باشد . در بافت این نوع قالی از نخ های هایبالک هیت ست شده استفاده می شود که بسته به شرکت تولید کننده می توان با استفاده از 3 الی 4 نخ از مجموع 8 تا 12 رنگ دستگاه بافندگی ، برجستگی را در سطح قالی ایجاد کرد .

 

1-1- تولید فرش گل برجسته

معمولا در قالی های تراکم بالا مانند فرش ماشینی 1000 شانه یا 1200 شانه یا 1500 شانه از این نوع نخ استفاده می شود . جنس الیاف مصرفی نخ هایبالک به گونه ای است که پس از تکمیل نهایی قالی در شرکت آهار قسمتهایی از قالی که با نخ مورد نظر بافته شده پس از وارد شدن حرارت ، منقبض شده و ارتفاع پرز آن کم می شود و همین امر باعث ایجاد فرورفتگی در سطح فرش گل برجسته می شود .

 

1-2- تفاوت فرش گل برجسته با فرش معمولی

این نوع قالی ها از محصول های فرش ماشینی معمولی کمی نازکتر هستند و بسته به تراکم و شانه بین 7 تا 9 میلیمتر ضخامت دارند که البته در قسمت فرورفته این عدد به 4 تا 6 میلی متر می رسد . هر چه تراکم و شانه در قالی گل برجسته بیشتر شود ، نازکتر و البته ظریف تر می شود . به دلیل اینکه در کشورهای غیر از ایران ، قطر و ضخامت قالی اهمیت چندانی ندارد ، صادرات این نوع قالی ها در خارج از مرزهای کشور نیز رونق فراوانی دارد .

 

1-3- طرح های فرش ماشینی گل برجسته

طرح هایی که در فرش گل برجسته استفاده می شود بیشتر سبک سنتی دارد و طرحهای فانتزی و شلوغ کمتر در این گروه از قالی ماشینی بافته می شود . به هر حال باز هم باید در انتظار نوآوری از تولید کنندگان باشیم و ببینیم محصول بعدی که به بازار فرش ماشینی وارد می شود ، چه خواهد بود . به هر میزان نوآوری شرکتی بیشتر باشد طبیعتا ماندگاری آن در این بازار متنوع بیشتر خواهد بود .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment