فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/اهمیت فرش ایران در جهان

اهمیت فرش ایران در جهان

اهمیت فرش ایران در جهان

با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و تلاش مسئولان برای رهایی از اقتصاد تک محصولی ( نفتی ) ، صنعت فرش از نظر اقتصادی اهمیتی فراوان دارد به این دلیل که کلیه مواد اولیه ( پشم ، نخ و غیره ) در داخل کشور یافت می شود و نیازی به واردات مواد اولیه نیست که این مورد خود باعث جلوگیری از خروج ارز می شود . دوما این صنعت دارای ارزش افزوده قابل توجهی می باشد و بعد از نفت بزرگ ترین ارزش اقتصادی صادرات غیر نفتی شکل می دهد . در ادامه بحث به نقش پررنگ فرش در اقتصاد جهان اشاره کنیم تا شما بتوانید با آن آشنایی پیدا کنید .

 

1- اهمیت فرش ماشینی در اقتصاد

در مجموع میتوان گفت از همه نظر صرفه اقتصادی در تولید فرش نسبت به سایر کالاها وجود دارد . فرش ایران در گذشته بیش از 30 % بازار آمریکا را در اختیار داشته است . با توجه به اعلام مرکز ملی قالی ایران ، ارزش بازار قالی آمریکا 200 میلیون دلار است و ایران تا سال 1388 بین 15 تا 30 % این بازار را در اختیار داشته است .


اهمیت فرش ایرانی در بازارهای آمریکا بقدری بالا می باشد که در مواقع تحریم نیز این بازار از فرشهای ایرانی چشم پوشی نکرده و کشورهای واسطه ای مانند امارات ، پاکستان و ارمنستان فرش ماشینی ایرانی را به بازارهای ایالات متحده صادر می کنند .


بنا بر اعلام اتحادیه فرش دستباف ایران ، در دو ماه نخست سال 1395 بالغ بر 11 میلیون دلار فرش ایرانی به بازارهای آمریکا صادر شده است و ایران در صدد است با احیای بازار آمریکا و سایر بازارهای جهان به صادرات 400 دلاری فروش خود دوباره برسد .

 

2- صادرات فرش

فرش ایران اکنون به 32 کشور جهان صادر می شود . گرچه بازارهای سنتی قالی ایرانی مانند آمریکا ، ایتالیا ، امارات ، لبنان و ژاپن اکثرا بازارهای هدف محسوب می شوند اما رشد چشمگیر صدور فرشهای ایرانی به سه کشور برزیل ، آفریقا و چین در خور تامل است .


ارزش صادرات فرش ایران در سال گذشته به 556 میلیون دلار رسید که این رقم نسبت به سال پیشش 12/27 % رشد داشته و از این میان کشورهایی نظیر آلمان ، امارات ، آمریکا ، لبنان و ایتالیا عمده بازارهای هدف محسوب می شوند . با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته سهم صادرات صنایع دستی و فرش دستباف از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری حدود یک میلیارد دلار است که سهم فرش در این میان مبلغی حدود 600 میلیون دلار خواهد بود .

 

3- دلایل صادرات فرش ماشینی

علاوه بر تحریم از دیگر اتفاقات تاثیرگذار در بازار خرید فرش وقوع رکود اقتصادی در بین کشورهای اروپایی بود که تا حد زیادی خرید فرش ماشینی و یا دستبافت را به عنوان خرید یک کالای لوکس از سبد خانوار خود خارج کرد . ناآرامی های سیاسی در بعضی کشورهای عربی از دیگر رخدادهایی است که این بازار را تحت تاثیر قرار داده است .

– از دلایل صادرات فرش ماشینی میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
+ ماشین آلات مورد استفاده جزو جدیدترین ، گرانترین و بروزترین ماشین آلات محسوب می شود .
+ بیشترین نخ مصرفی آکریلیک ( گرانترین و منسوخ ترین نخ دنیا ) می باشد .
+ از نظر طرح و نقشه در جایگاه نخست نسبت به سایر کشورها قرار داریم و غیره .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment