فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/انتخاب بهترین فرش در یک نگاه کلی

انتخاب بهترین فرش در یک نگاه کلی

انتخاب بهترین فرش در یک نگاه کلی

فرش یکی از مهمترین نکاتی است که باید در بحث دکوراسیون منزل به آن توجه شود.  در انتخب بهترین فرش ، علاوه بر اینکه باید به کیفیت فرش توجه کنید ، باید به رنگ و طرح آن و تطابق و هارمونی آن با سایر وسایل منزل دقت کنیم . گاهی انتخاب نادرست فرش به اقتصاد خانواده آسیب می رساند . مثلا اگر در کیفیت فرش انتخاب نادرتستی داشته باشید ، ممکن است سال بعد ، مجبور به تعویض آن شوید و یا اینکه در انتخاب رنگ و طرح آن ، اشتباه کنید ، آرامش و حس زیبایی منزلتان را از دست می دهید . در این مقاله هم به کیفیت فرش و هم به راهنمایی در مورد رنگ و طرح آن در یک توضیح کلی می پردازیم .

بهترین فرش ماشینی کدام است ؟


بررسی فرش از نظر شانه و تراکم و الیاف :
از نظر شانه و تراکم ، همه می دانند که هرچه شانه و تراکم فرش بالا رود ، فرش باکیفیت تر و زیباتر می شود . شانه به تعداد گره های موجود در یک متر از عرض فرش می گویند و تراکم به تعداد گره های موجود در یک متر از طول فرش می گویند . مثلا فرش 1200 شانه با تراکم 3600 ، به علت گره های بالا در عرض و طول قالی ، می توان گفت که می تواند بهترین فرش باشد . هرچه تعداد گره ها یا ریشه ها ، بالاتر رود ، فرش منسجم تر و مستحکم تر و ریز بافت تر و دستبافتگونه تر می شود و فرشی که دارای ریشه ای بالا وفشرده باشد ، آسیب رسیدن به آن قالی امری محال می شود . بهترین الیاف بافت برای قالی نیز الیاف آکریلیک هیت ست شده می باشد . الیاف آکریلیک دارای رنگ ها ی شفاف و زنده و همچنین به علت هیت ست شدن ( نخ را قبل از بافت ، از دستگاه بخار رد می کنند تا محکم شود و استقامتش بالا رود ) دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت های غیر مستقیم ، نور آفتاب ، پاخور شدن و شست وشو می با شد . این الیاف ضدحساسیت می باشند . پس می توان نتیجه گرفت که فرش 1200 شانه آکریلیک می تواند انتخاب خوبی برای پذیرایی منزلمان باشد . البته اگر برای مکان های پررفت و آمد و یا مکان هایی که در معرض آلودگی بیشتر هستند و یا برای محیطی که کمتر از مبل استفاده می کنند ، از فرش هایی با شانه و تراکم پایین تر استفاده شود . چون الیاف  بافته شده در این محصولات ضخیم تر می باشد .

بررسی رنگ فرش:
اسباب و اثاثیه  که در خانه شما هستند می‌توانند بر انتخاب رنگ فرش‌هایتان اثرگذار باشند . اگر شما قصد در خرید فرش دارید بهتر است رنگ انتخابی با رنگ دیگر وسایل شما هماهنگی داشته باشد ، به رنگ مبلمان و پرده‌ها دقت کنید و رنگ فرش را متناسب با آن‌ها انتخاب کنید. یادتان باشد اگر در منزل خود کودک و یا حیوان خانگی دارید و یا در معرض رفت  و آمد بسیار می باشد ، از رنگ تیره استفاده کنید . فرش سرمه ای می تواند انتخاب خوبی باشد .
رنگ‌هایی را انتخاب کنید که پس از مدت‌ زمانی شما را خسته و دلزده نکنند، بهتر است در آن‌ها ترکیبات رنگی دیگری نیز یافت شود تا آن را از حالت یکنواختی در آورد. به ‌طور مثال فرشی با رنگ تمام خاکستری پس از مدتی شما را دل‌ زده خواهد کرد ، اگر تمایل به استفاده از این طیف رنگ ها را دارید باید به ایجاد تم های رنگی دیگر در فضای خود نیز دقت کنید تا این خنثی و سرد بودن بیش ازحد از خاکستری قابل‌ چشم‌ پوشی باشد.
رنگ‌هایی را انتخاب کنید که پس از مدت‌زمانی شما را خسته و دلزده نکنند. بهتر است در آن‌ها ترکیبات رنگی دیگری نیز یافت شود تا آن را از حالت یکنواختی در آورد. به ‌طور مثال فرشی بارنگ تمام خاکستری پس از مدتی شمارا دل ‌زده خواهد کرد ، اگر تمایل به استفاده از این طیف رنگ ها را دارید باید به ایجاد تم های رنگی دیگر در فضای خود نیز دقت کنید تا این خنثی و سرد بودن بیش ازحد از خاکستری قابل‌ چشم‌ پوشی باشد .

بررسی نقشه فرش :
انتخاب نقشه باید متناسب با مبل و پرده شما باشد اگه مبل های تک رنگی دارید استفاده از فرش های پر نقش و نگار و شلوغ مناسب تر است  و بالعکس این موضوع هم مصداق دارد. اگر فضای خانه شما بزرگ است می توانید از فرش هایی با طرح و نقش کوچک (مثلا گلهای ریز در نقشه کاشان) و اگر خانه شما کوچک است از طرح و نقش بزرگتر استفاده کنید تا حس بزرگتر بودن فضا را به بیننده بدهد. برای انتخاب فرش برای خانه کوچک ، می تواند طرح افشان کرم ، گزینه خوبی باشد .

بررسی ابعاد فرش :
انتخاب سایز فرش علاوه بر بحث دکوراسیون و زیبایی به بحث فرهنگ و راحتی افرادی که در خانه زندگی میکنند بر میگردد .
نظرات متفاوتی از کارشناسان حوزه دکوراسیون در این زمینه مطرح است که گهاگاه ضد و نقیض می باشد .
انتخاب سایز فرش به ابعاد اتاق بر میگردد ، فرش های خیلی کوچک ، خانه را از آنچه هست، کوچک تر نشان می دهند . دانیل اوکی طراح دکوراسیون داخلی می گوید « شما باید فرشی انتخاب کنید که کف خانه را بپوشاند . فرشی که در اتاق پذیرایی استفاده می کنید ، باید آنقدر بزرگ باشد تا حداقل زیر پایه های جلویی مبل ها را بپوشاند . » ولی در دکوراسیون جدید ، طراحان بر این عقیده دارند که فرش باید از فضای اتاق کوچکتر باشد به طوریکه زیر پایه های مبل ، فرش نباشد .  دراتاق خواب  نیز باید اندازه فرش طوری باشد تا زمانی که از خواب بیدار می شوید و پای خود را روی زمین می گذارید ، پایتان روی فرش قرار گیرد .

حتما بخوانید : عیوب فرش کدامند ؟

سپاس از توجه شما

Leave A Comment