فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/مشخصات فرش ماشینی کاشان

مشخصات فرش ماشینی کاشان

مشخصات فرش ماشینی کاشان

فرش در زندگی ما ایرانی ها نقش مهمی را ایفا می کند . به طوری که در اکثر خانه ها می توانید آن را ببینید حال چه به صورت زیر اندازه ، چه به صورت تزیینی . اولین فرش های ماشینی در دهه 50 و در شهر کاشان بافته شد که توسط ماشین ژاکارد بافته آن صورت گرفت و وارد بازار شد ، و همچنین با استقبال فراوانی روبه گشت . به همین خاطر افرادی وجود داشتند که به فکر ایجاد مراکزی برای تولید فرش ماشینی افتادند . و به همین صورت رفته رفته کارخانه های بافت فرش در سراسر ایران به خصوص در کاشان افزایش یافت . به همین دلیل تحول عظیمی در صنعت فرش ماشینی رخ داد . و در حال حاضر ایران در رتبه 5 صادر کنندگان فرش ماشینی قرار گرفته است و کاشان بیش از 70 % آن را در دست دارد . فرش های ماشینی توسط دستگاه های بافته می شوند  که انسان در آن دخالت مستقیم ندارد به دلیل این که مردم دارای سلایق و فرهنگ های متفاوتی می باشند . فرش های ماشینی کاشان در رنگ و طرح های متنوعی بافته می شوند . به همین دلیل در کنار فرش دست بافت دارای رشد بسیاری بوده است . می توان امروزه کاشان را به عنوان قطب تولید فرش ماشینی دانست . در این شهر سالانه حدود 80 میلیون متر مکعب فرش بافته و تولید می شود . که از این 80 میلیون متر مکعب تنها 50 میلیون متر مکعبش مصرف داخلی می باشد و 30 میلیون متر مکعب آن را به سایر کشور ها صادر می کنند . 
 سیر تحول فرش ماشینی از گذشته تا به امروز
همانطور که گفته شد اولین فرش به وسیله ی دستگاه های بافته شده که برای این کار مناسب نبود به همین دلیل دارای کیفیت خوبی نیز نبوند . در زمان های گذشته معمولا فرش ها را در تعداد 350 و300 شانه و با تراکم 900 می بافتند . اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و علم و ارتقای دستگاه های فرش بافی توانسته اند که فرش های با تعداد شانه و تراکم بالا تر تولید کنند . به همین دلیل کیفت آن ها نیز افزایش پیدا کرده است . همچنین فرش های که در زمان های گذشته بافته می شدند دارای طرح های بسیار ساده و زمینه های خلوت  بودند و تعداد رنگ های که در آن ها بکار می رفت بسیار کم بود . اما اکنون تعدا رنگ های که در یک فرش ماشینی بکار می رود به 14 تا هم رسیده است .
 ویژگی های فرش ماشینی کاشان
فرش های چه دست بافت و چه ماشینی دارای محبوبت خاصی می باشند . می توان از طرح های فرش ماشینی کاشان مواردی از قبیل شکارگاهی ، گلدانی ، واگیره ای ، شاه عباسی ، اسلیمی و غیره را نام برد . که معروف ترین آن ها شاه عباسی و اسلیمی می باشند . یکی از مهم ترین ویژگی های فرش کاشان لچک که در چهار گوش و ترنجی که در مرکز آن قرار دارد می باشد که خود باعث زیبایی و جذابیت در فرش شده است و به همین دلیل می باشد که فرش های که دارای ترنج و لچک می باشند متقاضیان زیادی دارند . بیشتر افراد فرش ماشینی کاشان با رنگ های روناسی یا همان لاکی می شناسند . این رنگ از قرمز دانه و یا روناس تهیه می شود که می توانند با زیاد و کم کردن غلظت قرمز دانه و یا روناس سایه های بسیار زیبایی را ایجاد کنند . لازم به ذکر است که از رنگ روناسی و یا همان لاکی بیشتر در فرش های جوشقانی استفاده می شود .  در تمامی فرش های ماشینی کاشان برچسب های قرار می گیر د که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای خریدار در آن وجود دارد . که این اطلاعات شامل : ارتفاع خاب ، نام و کد محصول ، تراکم و شانه ، جنس نخ پود ، شرایط نگهداری ، جنس نخ خاب ، درجه آن و موارد ضروری دیگر می باشد . و خریدار در هنگام خرید می تواند از اطلاعات آن به بهترین نحوه ممکن استفاده نمایید و بتواند خرید خوبی را انجام دهد . فرش های ماشینی کاشان را از الیاف های مصنوعی مانند نایلون ، اکریلیک هیت ست ، پلی پروییلن ، ویسکوز ، نخ های پشمی و ترکیبی از آن ها تهیه می کنند . که در بین آن ها الیاف آکرلیک هیت ست شد از کیفیت بالا تری بر خوردار می باشد این نوع از الیاف دارای ویژگی های از قبیل لطافت ، ظرافت ، نرمی ، مقاوم در برابر حرارت به صورتی که اگر قابلمه و یا اتو داغ را به مدت پنج دقیقه روی آن قرار دهید دچار سوختگی و یا تغییر رنگ نمی شود ، طول عمر بالا و غیره می باشد و برای بافت اکثر فرش های ماشینی کاشان از الیاف اکریلیک هیت ست استفاده می کنند . این محصولات ، از نظر ابعاد و اندازه نیز دارای تنوع می باشد . که از اندازه های استاندارد آن می توان به 12 متر ، 9 متر و 6 متر اشاره نمود ، دارای اندازه های کوچک تری نیز می باشند که اکثرا از آن اندازه ها برای تابلو فش های زینتی استفاده می کنند . و همچنین دارای شانه و تراکم می باشند که عبارتند از 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه که این ها را می توان به جزو پر فروش ترین شانه ها در بازار دانست .کاشان از زمان های گذشته از بزرگترین تولید کننده های فرش ماشینی در کل خاورمیانه بوده است . که با تولید و بافت فرش های با کیفیت و درجه یک توانسته در کل دنیا خوش بدرخشد و اکثر افراد برای تهیه فرش ترجیح می دهند که فرش ماشینی کاشان را خریدارای نمایند .
به دلیل تنوع در طرح و به روز بودن نقشه های فرش و کیفیت بالا و همچنین به خاطر استفاده تولید کنندگان از بهترین دستگاه های بافت فرش ماشینی ، تقاضا برای خرید فرش ماشینی کاشان بسیار بالا رفته و روز به روز بر کثرت مشتریان افزوده می شود . شرکت زیبافرش ، برای پاسخ دادن به نیاز مشتریان و برای حذف واسطه در فروش فرش و پایین آوردن قیمت فرش ، اقدام به فروش اینترنتی فرش کرده است . فروشگاه آنلاین زیبافرش ، کلکسیونی از بهترین فرش ماشینی کاشان می باشد .
 
 
کلمات کلیدی مرتبط :’فرش کاشان’ , ‘فرش ماشینی کاشان’ , ‘خرید فرش ماشینی کاشان’ , ‘بهترین فرش ماشینی کاشان’

سپاس از توجه شما

Leave A Comment