فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/مراحل ساخت و تولید فرش ماشینی

مراحل ساخت و تولید فرش ماشینی

مراحل ساخت و تولید فرش ماشینی

 

 
• آماده کردن نخ ها
برای تولید فرش ماشینی در ابتدا نخ ها به صورت الیاف خام  یا رشته های بلند به کارخانه منتقل می شوند. این الیاف که به طور معمول ۱۸ سانتی متر می باشند، به شکل رشته رشته هستند که بایستی مورد تغییر قرار گیرند که همین تغییرات موجب می شود تا به صورت طناب های بلندی به نام فیتیله، درآیند. بعد از این مرحله، فیتیله ها فشرده و کشیده می شوند و در آخر به شکل نخ های واحدی، به دور قرقره ها پیچیده می شوند.پس از گذران این مراحل، نخ ها بخاردهی شده و با دمای بالا حرارت می بینند و پس از سرد شدن به دور لوله هایی پیچیده شده و سپس به دستگاه بافندگی انتقال داده می شوند.
• رنگ کردن نخ ها
برای این مرحله باید ۲۲۷ تا ۴۵۵ کیلوگرم از الیاف را در یک خمره در حالی که رنگ روی آن ها پاشیده می شود، تحت فشار قرار می گیرند. روش دیگر برای رنگبندی نخ ها این است که به نخ ها شکل داده سپس رنگ داغ را در حالی که تحت فشار است را وارد اشکال نخ می کنند تا با این روش بتوانند نخ را رنگ آمیزی کنند. گفتنی است که نخ ها را با هر روشی که رنگرزی کنند، در مرحله بعد از آن باید تحت بخار قرار بگیرند و در آخر شسته و خشک شوند.
• بافت فرش ماشینی
در قسمت پشتی ماشین بافندگی قرقره ای قرار گرفته که نخ ها را درون آن جای می دهند که با کمک لوله ای نایلونی که به سوزن بافندگی متصل شده است، تغذیه می شود. سوزن به درون زمینه فرو می رود و بدین صورت نخ را وارد یک حلقه می کند. عمق فرو رفتگی این سوزن نیز با کمک حسگرهای نوری که توسط برق عمل می کنند، قابل کنترل می باشد و به همین شکل نیز ارتفاع حلقه قادر به کنترل شدن است. یک قلاب ، گره را گرفته و سپس رها می کند و سوزن به طرف مخالف به حرکت در می آید. لازم به ذکر است برای برش گره ها از یک گیره مجهز به تیغ استفاده می شود و این که بافندگی توسط چندین هزار سوزن انجام می پذیرد.همچنین برای برش زدن نخ ها، یک گیره در طرف دیگر قرار دارد که به یک تیغه مجهز است و مانند یک قیچی عمل می کند و گره ها را می برد. این عملیات بافندگی توسط چندین هزار سوزن انجام می گیرد و در هر دقیقه چندین هزار ردیف بافته می شود. بنابراین یک ماشین بافندگی می تواند روزانه چندین صد متر مربع فرش ماشینی تولید کند. 
• رنگ آمیزی فرش ماشینی آماده
این روش که رنگ آمیزی یکپارچه نیز نامیده می شود در صورتی انجام می شود که در مراحل قبل، نخ ها را رنگ آمیزی نشده باشند. در این مرحله چند تخته فرش را به هم متصل می کنند، بعد از آن تخته طولانی فرش ماشینی را در داخل حوضچه ای پر از آب گرم قرار می دهند، سپس مواد شیمیایی را در آب آن حل می کنند. در آخر این ترکیب را با بالا بردن حرارت به جوش می آورند و به مدت ۴ ساعت می جوشانند
• پایان فرش بافی
در این مرحله قسمت پایینی فرش های رنگ شده را به یکدیگر دوخته تا به صورت یک نوار بلند درآید. سپس یک مایه پلاستیکی را در کف فرش پخش می کنند و این کار را با یک دستگاه مخصوص انجام می دهند. این دستگاه مخصوص همزمان دو کار را انجام می دهد یعنی هم فرش را لوله کرده و هم این که یک سطح ثانویه را نیز با لاستیک می پوشاند. در آخر فرش و لایه مذکور به شکل یک جفت رول، لوله می شوند تا یکدیگر را بپوشانند. در نهایت فرش ماشینی را در درون کوره قرار می دهند تا لاستیک سفت و محکم شود.پس از گذران مراحل بالا فرش ماشینی آماده شده را تحت بخار قرار داده و برس می کشند و هوادهی  می کنند. همچنین در این مرحله برای حذف پرزهای اضافی قرار گرفته بر روی فرش نیز از یک دستگاه مخصوص استفاده می کنند، پس از در حالی که فرش طولی 37 متری دارد، با کمک پلاستیک محکمی بسته بندی و به انبار کارخانه یا … انتقال داده می شود.

سپاس از توجه شما

Leave A Comment