فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی

ساختار فرش ماشینی

ساختار فرش ماشینی

بافتن فرش دستبافت هنری فاخر محسوب می شود و در ایران قدمتی دیرینه دارد ولی از سال های گذشته فرش های ماشینی که به وسیله ماشین آلات صنعتی بافته می شوند روی کار آمدند که این گونه فرش ها نسبت به گونه دستبافت آن قیمتی مناسب تر دارد و همچنین با سرعت بیشتری بافته می شوند . مزیت هایی که فرش های ماشینی به نسبت فرش های دستبافت داشتند باعث ایجاد شرکت های متعدد تولید فرش ماشینی شد که در این مقاله می خواهیم به معرفی ساختار فرش ماشینی و دستگاه بافت فرش ماشینی بپردازیم . ساختار کلی فرش می تواند شامل موارد زیادی از جمله نخ های بکار رفته در فرش ماشینی از جمله نخ تار ، پود و نخ خاب باشد . که در ادامه به توضیح کاملتر این سه مورد پرداخته می شود .نکته ی دیگر در ساختار فرش می توان به تراکم فرش اشاره کرد که به تعداد گره های بافته شده در فرش گفته می شود . تراکم فرش شامل دو نوع طولی و عرضی می باشد . منظور از شانه فرش همان تراکم عرضی فرش می باشد . فرش ها معمولا با تراکم 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه بافته می شوند . و تراکم طولی یعنی تعداد گره هایی که در یک متر مربع از طول فرش قرار گرفته اند .  فرش های ماشینی در ابعاد وسایزهای متفاوتی بافته می شوند که رایج ترین آنها 6 متر ، 9 متر ، 12 متر و دیگر سایزهای سفارشی می باشد .
معرفی نخ تار و پود فرش حتما تاکنون اصطلاح تار و پود فرش به گوشتان خورده است . در ابتدا لازم به ذکر است که فرش از سه نوع نخ تار ، پود ، پرز یا خاب تشکیل شده است ، که ما در این قسمت از مقاله سعی داریم شما را بیشتر با دو اصطلاح تار و پود آشنا کنیم . ساختار اصلی فرش را تار و پود تشکیل می دهند . جنس به کار رفته برای تار و پود از این قرار می باشد : پنبه ، پلی استر ، پلی استر هیت ست و ترکیبی از این دو الیاف می باشد . نخ تار که به چله نیز معروف است ، کیفیت الیاف مصرف شده در آن و همچنین چگونگی ریسیدنش نقش مؤثری در زیبایی و دوام فرش دارد . نخ تار به صورت رشته های عمودی بافته می شوند . طریقه بافت پود نیز به این طریق می باشد که به صورت رشته هایی افقی است و یک در میان از زیر روی تار عبور کرده و این گونه است که تار و پود بافته می شود . معرفی نخ خاب یا پرز فرشاز نخ خاب به عنوان بافت گره ها به دور نخ پود به شکل u مانند ، استفاده می شود . مهم ترین عاملی که در کیفیت و دوام فرش تاثیر گذار است همین نخ پرز یا خاب می باشد که معمولا از جنس اکریلیک ، اکریلیک هیت شده و اکریلیک فوق هیت ست می باشد که هر کدام از دیگری با کیفیت تر هستند مثلا اکریلیک فوق هیت ست که دوبار عمل هیت ست روی آن انجام شده است از کیفیت بالاتری بر خوردار است .شاید برایتان سؤال شود که عمل هیت ست به چه معناست . عملیات هیت ست ، نخ تولید و ریسیده شده در فرش را تثبیت می کند که این کار به وسیله بخار و حرارت انجام می شود . این عمل باعث ثابت ماندن رنگ فرش ، زیبایی فرش ، پر تر نشان دادن فرش از لحاظ تراکم ، استحکام و افزایش عمر آن می شود . علاوه بر موارد گفته شده پرزدهی کمتر و همچنین جذب کمتر گرد و غبار توسط فرش از مزایای فرش هیت ست شده می باشد . همچنین برای شست و شو فرش دیگر نباید نگران از بین رفتن رنگ های بکار رفته در فرش باشیم چون همانطور که اشاره شد عمل هیت باعث اثبات رنگ نیز می شود .
آشنایی با دستگاه بافت فرش ماشینی در این قسمت از مقاله می خواهیم به شما عزیزان ،  بهترین دستگاه های تولید فرش و انواع ماشین های بافندگی را معرفی کنیم .کشورهای آلمان و بلژیک با استفاده از دو برند شونهر و واندویل جزء اصلی ترین کشورها  در تولید ماشین آلات فرش بافی در سراسر دنیا هستند . کاشان در کشورمان ایران که مهد تولید فرش های ماشینی می باشد و از شهرهایی است که در این زمینه حرف اول را می زند ، دارای بهترین دستگاه های تولید فرش ماشینی است و تولید کننده فرش ماشینی درجه یک می باشد . در کشورهایی مثل بلژیک که خود از معتبر ترین ها در عرصه تولید ماشین آلات فرش ماشینی هستند از این دستگاه ها استفاده نمی کنند . لازم به ذکر است که ایران در زمینه ایجاد قطعات دستگاه های فرش نیز پیش قدم شده است اما برای تولید کامل دستگاه های تولید کننده فرش ماشینی هنوز زمان زیادی را می طلبد ، با این وجود در دهه 70 شرکت هایی برای طراحی و تولید قطعات صنعتی و همچنین دستگاه های بروز بافندگی ، در کشورمان شروع به فعالیت کردند .واندویل نام شرکتی در کشور بلژیک می باشد که در تولید ماشین آلات ماشینی و همچنین تولید فرش ماشینی فعالیت دارد . این نام در صنعت فرش بافی زیاد به گوش می خورد و دلیل آن این است که بیشتر شرکت های تولید کننده فرش ماشینی از دستگاه های بافت این شرکت استفاده می کنند . به عنوان مثال نام یکی از دستگاه های تولید کننده فرش که ساخت شرکت واندویل می باشد hcpx2 می باشد که توسط این دستگاه فرش هایی با کیفیت بسیار بالا و مانند فرش دستبافت ، تولید می شود . دستگاه بافندگی فرش ماشینی 1200 شانه ، alpha 500 xhdc است که این دستگاه فرش های ماشینی ریز بافت و نفیسی را تولید می کند .

حتما بخوانید : صادرات فرش به عراق

سپاس از توجه شما

Leave A Comment