فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/بهترین تراکم فرش ماشینی

بهترین تراکم فرش ماشینی

بهترین تراکم فرش ماشینی

بارها و بارها شده وارد فروشگاه فرش شده اید و با این سوال روبرو شده اید که فرش چند شانه باید بخرم؟ آیا مفهوم شانه یا تراکم فرش را می دانید؟ تفاوت فرش 700 شانه با 1200 شانه چیست؟ چه ترکم و شانه ای برای فرش بهترین است؟ اگر قصد خرید فرش ماشینی با کیفیت و درجه یک را دارید و با سوالات زیادی  از این قبیل روبرو هستید این مقاله را تا انتها بخوانید ، قبل از این باید بدانید که کیفیت فرش هیچ ربطی به شانه و تراکم بالای آن ندارد. در ادامه این مقاله ما نحوه انتخاب بهترین تراکم فرش ماشینی برای خرید را قرار داده ایم تا شما بتوانید برای خانه خود یک خرید موفق و دکوراسیونی زیبا داشته باشید .
1-  تراکم فرش چیست ؟
هر فرش دارای دو نوع تراکم است ، که نام های آن تراکم طولی و تراکم عرضی می باشد. منظور از تراکم عرضی تعداد ریشه یا گره (رج) در هر متر از عرض فرش است که به آن شانه فرش می گویند. و منظور از تراکم طولی تعداد ریشه یا گره در هر متر از طول فرش ماشینی است که به آن تراکم قالی می گویند. مثلا اگر میگوییم تراکم فرشی 1000 است یعنی ابتدا تا نقطه یک متری آن هزار گره بافته شده ، البته تشخیص تعداد رج ها نیاز به دقت دارد ، مثلا میتوانیم تعداد رج های 10 سانتی متر از فرش را  بشمریم که باید در این مقدار 100 گره یا رج اشد و در یک سانتی متر از آن 10 رج باشد ، البته که کار مشکلی نیست ولی باید دقیق باشید که حتی یک رج هم جابجا نشود.اما در مورد شانه فرش مثلا اگر می گویند فرشی 700 شانه است یعنی در یک متر عرض آن 700 ردیف رنگ یا گره وجود دارد و در 3 متر از فرش 2100 ردیف نخ رنگ وجود دارد. هرچه تراکم و شانه فرش بیشتر باشد نخ بیشتری در آن بکار رفته در نتیجه فرش سفت تر و سنگین تر است و بافت آن ریزتر و شلوغ تر میشود و بیشتر مشابه فرش دست بافت میشود و طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر می شود. اگر به زیبایی مکان خود توجه می کنید  از فرش هایی که تراکم بیشتری دارند و ریزبافت نشان می دهند استفاده میکنیم. اما اگر نرمی و لطیف بودن برای شما مهم است مثلا برای اتاق خواب فرش نیاز دارید میتوانید از فرش های با تراکم کمتر و سبک تر استفاده نمایید.
2- فرش 700 شانه خرید کنیم یا 1000 شانه یا 1200 شانه
 اگر از نظر قیمت میخواهید بدانید فرش 700 شانه ، قیمت پایین تری نسبت به 1000 شانه و 1200 شانه دارد.
2-1 اولویت ها در انتخاب فرش ماشینی مناسب :
اگر قیمت برایتان مهم نیست و میخواهید مناسب ترین فرش را انتخاب کنید باید مشخص کنید که چه چیزی برای شما در اولویت قرار دارد ؟
2-2- زیبایی و دوام یا نرمی و لطافت ؟
اگر صرفا زیبا بودن فرش و دوام آن برای شما مهم است و خانواده شما بیشتر از مبل استفاده می کنند. فرش 1000 یا 1200 شانه را به شما پیشنهاد میدهم چون تراکم بالایی دارند و ریزبافت تر هستند که این باعث زیباتر بودن آن میشود و همچنین طول عمر بیشتری نسبت به فرش های با تراکم و شانه کمتر نیز دارند. اما اگر بیشتر از فرش استفاده می کنید تا مبل و نرم بودن و لطافت برای شما مهم است ، فرش 700 شانه را به شما پیشنهاد می کنم. به علت اینکه فرش های 700 شانه نخ لطیف تر و نازکتری دارند ، طول عمر و دوام کمتری نسبت به 1000 شانه و 1200 شانه دارند ، هرچند این کم بودن ضخامت خیلی زیاد نیست. به فرش های بالاتر از 700 شانه عموما دستبافت هم گفته می شود و اگر به پشت آن نگاه کنید این شباهت را براحتی متوجه می شوید. با دانستن اطلاعات بالا شما میتوانید بدون داشتن کمترین تخصصی فرش ماشینی مناسب خود را انتخاب نمایید.
کلمات کلیدی مرتبط :’فرش ماشینی’ , ‘تراکم فرش ماشینی’ , ‘فرش 700 شانه’

حتما بخوانید : اهمیت چله در فرش

سپاس از توجه شما

Leave A Comment