فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/فرش دستباف گونه یا فرش معمولی؟

فرش دستباف گونه یا فرش معمولی؟

فرش دستباف گونه یا فرش معمولی؟

اهمیت دستباف گونه بودن فرش ماشینی :

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که فرش دستبافگونه چیست و چه صفات خاصی دارد که باعث برتری آن نسبت به فرش ماشینی معمولی شده است ؟
یکی از  شاخه های فرش ماشینی ، فرش دستبافگونه  است که با طرح های متنوع  و کیفیت بادوامی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است .
مهم ترین ویژگی فرش دستبافگونه ، ریز نقش بودن آن است که باعث شده در صنعت فرش ماشینی کاشان فروش زیادی داشته باشد و همچین بروز بودن دستگاه بافندگی این فرش باعث زیبایی ، ظرافت و مقاوم بودن آن شده است .
امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی پیشرفت های خوبی در صنعت ایران هم صورت گرفته که از این رو همیشه در فرش ماشینی به روز ترین دستگاه های تولید و بافت فرش در ایران مشغول به کار بوده و هستند برای مثال پس از دستگاه های بافنده مثل 320 شانه ، 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه اکنون شاهد کارکرد نسل پنجم شرکت واندویل بلژیکی و 1200 شانه در ایران و فرش کاشان هستیم.
كارایی دستگاه تولید فرش ماشینی با ظرافت و تراكم بالا و بسیار زیادی است كه لازم به ذكر است گفته شود هرچه ظرافت و تراكم فرش ماشینی زیاد باشد فرش ماشینی به فرش دستبافت گونه نزدیك تر است . نخ به كار رفته در این دستگاه های بافت فرش ماشینی با سایز و نمره 26 یا 27 است در صورتی كه فرش های ماشینی 500 شانه عمومابا سایز و نمره نخ 10 و 10.5 و فرش ماشینی 700شانه با سایز و نمره نخ قالبا 18 بافته و تولید میشود.
پس تا اینجا متوجه این موضوع شدیم كه فرش ماشینی تولید شده با دستگاه های گفته شده بسیار به فرش دستبافت نزدیك و میتوان گفت به نوعی فرش ماشینی دست بافت گونه نام دارد حال این نكته مد نظر قرار داردكه :

دست بافت گونه بودن فرش ماشینی چه مزیتی را برای خریدار به همراه دارد؟

چرا مشتریان هنگام خرید فرش تمام و اغلب فروشندگان به دست بافت گونه بودن فرش ماشینی توجه زیادی دارند وتوجه به این نكته چه فایده و مزیتی را برای خریداربه همراه دارد؟
برای اینكه بدانیم  نكته ای كه باعث اهمیت به این موضوع شده در خرید فرش ماشینی و فرش کاشان ابتدا كمی ازنحوه بافت فرش دست بافت میگوییم .در فرش های دست بافت نخ پرز دور نخ تار (نخ چله )گره و تاب میخورد  گره های خورده شده دور نخ چله عموما ازدو نوع است (گره ی تركی ،گره ی فارسی ) و  غالبا به همین علت است كه پشت فرش دست بافت عموما رنگ نخ پرز دیده میشود اما در فرشهای ماشینی قالبا نخ پرز یا همان نخ خاب  فقط به صورت به یك لایه یو مانند دور نخ تار (چله) یك تب میخورد به همین دلیل اگر پشت فرش را نگاه كنید نخ تار(چله ) نیز قابل مشاهده است .
حال نكته قابل توجه این است كه در این دو نوع بافت فرش (ماشینی ،دست بافت ) كه در فرش دستبافت  نخ ها با گره ای كه بافنده فرش دست بافت میزند گره سر جای خود محكم میشود و به دلیل این استحكام ثابت گره  نخ خاب هیچ زمانی از فرش دستباف بیرون نمی آید . و اما در فرش ماشینی استحكام نخ خابی كه به كار رفته تنها به صورت یك لایه یو مانند دور نخ تار (چله ) گره ای سطحی خورده وبا تزریق چسبی كه در ساختار فرش  استفاده میشود  مستحكم میشود به همین علت اگر چسب در آب حل شود با اولین شست و شوی فرش ماشینی، فرش خیلی شل میشود و امكان خارج شدن نخ خاب و باز شدن گره ی سطحی از دور نخ تار وجود دارد .
اینجاست كه توجه به نزدیك بودن فرش ماشینی به فرش دستباف اهمیت پیدا میكند كه در دستگاه های بافت فرش ماشینی گفته شده نخ خاب بافت رفته گی بیشتر و بهتری را در ساختار بافت فرش ماشینی داراست ولذا زمانی كه پشت فرش ماشینی كه تولید دستگاه های ذكر شده نگاه كنید پشت فرش ماشینی همانند فرش دستبافت است و استحكام به وجود اماده در فرش حاصل ساختار یست كه توسظ بافت فرش در آن به وجود اماده و نه استحكامی سطحی كه تنها توسط تزریق چسب به ساختار فرش ماشینی باشد حال آنكه شركت كالافرش كاشان نیز با ارائه ی محصولات بافته شده توسط دستگاه های جدید و بروز ذكر شده توانسته رتبه برتر را در تولید فرش ماشینی دست بافت گونه كسب كند و رضایت مشتریان گرامی خود را جلب كند.

“کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد”

4/5 - (1 امتیاز)

Leave A Comment